Hundtjej träffar hundkille

Lady & Lufsen

Genre: Animerad
Format: Blu-ray, region B, 2 skivor
Bolag: Disney, 2012
Ljud: DTS 7.1 HD MA
Bild: Anamorfisk widescreen 2.55:1
FILMEN

Hundar och Disney har gått hand i hand genom historien. Från Pluto, via "Lady & Lufsen" till de 101 dalmatinerna, "Micke och Molle" och nu i modern tid "Bolt". Människans bästa vän passar bra att "förmänskliga" i animerad form.

Jag letar i mitt inre arkiv men kan inte hitta ett endaste minne av att jag sett hela "Lady & Lufsen" tidigare. Den klassiska sekvensen, till lika den mest romantiska spagettimiddag man någonsin sett, kan man så klart utan och innan sedan länge, men resten av filmen då?

När jag sett klart filmen känner jag att om någon skulle kommit med manuset till "Lady & Lufsen" i dag så hade inte filmen blivit gjord. Storyn är alldeles för enkel på något sätt och då tog det ändå nästan 20 år för Disney att omvandla grundidén till en färdig film. Å andra sidan är filmen över på ungefär en timme och en kvart så den är inte lika lång som moderna filmer. Ändå är det något i upplägget som känns för enkelt eller ofärdigt.

Lady är en cockerspanielflicka som växer upp i de fina kvarteren medan Lufsen är en frigående gatukorsning som lever för äventyret och vet att han kan vara olika familjers hund när det vankas middag. Lady och Lufsen träffas som hastigast men det är när Ladys familj fått en baby som deras äventyr verkligen startar. Barnvakten anser att Lady är en fara för babyn och sätter på henne en munkorg och i panik flyr hon och hamnar hos Lufsen som med en bävers hjälp ser till att munkorgen avlägsnas. Därefter visar han upp sin fria värld för Lady inklusive ett klassiskt besök på en italiensk restaurang.

Äventyret slutar dock med att Lady hamnar i the dog pound där hon får veta mer om Lufsen än hon önskat och plötsligt är charmören inte så himla charmig längre. Men när den där babyns liv snart hamnar i fara ska det visa sig att Lufsen är värdefull trots allt.

"Lady & Lufsen" är precis som de flesta andra Disneyfilmer snyggt gjord och i denna knivskarpa utgåva kan man inte alls tro att animationerna har nästan 60 år på nacken. Den enda bristen med filmen än som jag tidigare konstaterat att storyn inte känns helt hundraprocentig, eller snarare dramaturgin i storyn. Å andra sidan gör det inte så mycket.


EXTRAMATERIALET

Extramaterialet är massivt och både nytt, gammalt och jättegammalt. Det nya, som tillkommit till blu-ray-utgåvan är en introduktion av Walt Disneys dotter Diane och ytterligare en liten bit med Diane där hon berättar om familjens lägenhet på Disneyland. Riktigt varför just det är med är lite svårt att få ihop, men jag antar att det är för att Disneyland byggdes ungefär samtidigt som filmen gjordes och att lägenheten går i en Viktoriansk stil vilket även husen i filmen går i.

Det finns även ett kommentarspår, några "nya" bortklippta scener och en "oinspelad" låt bland det nya extramaterialet.

Det äldre är från en tidigare DVD-utgåva, någon gång från mitten av 2000-talet och här finns det en rejäl bakomfilm, en liten grundkurs i storyboards med exempel, mer om musiken och en film om hundar och hundraser, där skådespelaren Fred Willard figurerar och gör en roll som liknar den han gör i komedin "Best in Show".

Det finns också ännu fler borttagna scener och utdrag från Walt Disneys tv-program "Disneyland" med urgamla bakomfilmer till "Lady & Lufsen".

Massor att titta på alltså.


TRE SAKER

1. "Lady & Lufsen" var den första animerade filmen i CinemaScope - eller widescreen - som introducerades på 50-talet. Filmen kommer i den lite udda ration 2.55:1. På grund av att många biografer inte klarade av detta nya format gjordes två versioner av filmen där den ena var i klassiskt fullformat. Det är från den versionen klippet i "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul" visas varje år.

2. Den svenska dubbningen är inte den klassiska som man hört på julafton under hela livet, utan en från 1989 där Suzanne Reuter gör Ladys röst bland annat.

3. 2001 kom en uppföljare direkt på video - "Lady och Lufsen 2: Ludde på äventyr".


Arkiv
ANDERS JAKOBSON (2012-03-21)