Konsekvenserna av förändringens vindar

Downton Abbey - Säsong 4

Genre: Drama, TV-serie
Format: Blu-ray, region B, 2 skivor
Bolag: Universal, 2014
Ljud: DTS-HD Master Audio 2.0
Bild: 1080p High Definition 1.78:1
FILMEN

"Downton Abbey" är en storskalig dramaserie som utspelar sig i början av 1900-talet. Vi följer Familjen Crawley med Earlen av Grantham (Hugh Bonneville), hustru Lady Cora Crawley (Elizabeth McGovern) och familj från att Titanic gått under genom år av krig och förändring. Dialogerna är rappa utan att frångå den tidsenliga etiketten. De stora maktspelen utspelas hos herrskapet men fasaderna upprätthålls av ett maskineri av tjänstefolk med butlern Mr Carson (Jim Carter) och hushållerskan Mrs Hughes i spetsen. När man fastnat för Downton då varken vill eller kan man ta sig därifrån.

De tre döttrarna, den vackra men vassa storasyster Lady Mary (Michelle Dockery), den missförstådda och ständigt avundsjuka mellansyster Lady Edith (Laura Carmichael), och den generösa och ambitiösa lillasyster Lady Sybil (Jessica Brown Findlay). Döttrarnas plikttrogna kammarjungfru Anna förälskar sig John Bates, earlens halte betjänt, men det visar sig att Bates redan är gift. Förste Lakejen Thomas och Grevinnans kammarjungfru Miss O’Brien är seriens stora skandalmakare och de trampar ständigt de andra på tårna för att vinna fördelar. Kvinnor kunde vid denna tid inte ärva och de två kända manliga arvingarna till grevskapet gick under med Titanic. Nästa arvinge, juristen Matthew Crawley (Dan Stevens) charmar snabbt de flesta i sin omgivning med sitt ärliga sätt.

Lady Mary brände sina chanser till lycka med Matthew på grund av barnslig ambivalens och det ångrar hon bittert då hon tvingas vinka av honom vid tåget som ska ta honom till första världskrigets fronter. Hela Downton och världen utanför förändras och när det stora kriget äntligen klingat av känns inte längre de där ytliga middagarna så viktiga. Betjänten Bates fru Vera dör plötsigt och han och Anna gifter sig men bara en dag senare arresteras Bates för mordet på sin före detta fru. Då allt det tunga, den posttraumatiska stressen och skuldkänslorna avtar kan familjen se en ljusare framtid och Mary och Matthew hittar tillbaka till varandra. Lady Sybil utbildade sig till sköterska under kriget och förälskade sig i Irländska chauffören Tom Branson som hon var fast besluten att gifta sig med. De kämpade tillsammans för sin sak, gifte sig, flyttade till Irland och snart var Sybil var gravid.

Då säsong tre tar vid står det praktfulla bröllopet mellan Matthew och Lady Mary medan de andra två systrarna inte är lika tursamma. Lady Edith blir lämnad vid altaret av Antony Strallan och Lady Sybil dör tragiskt nog i barnsäng. Branson står nu utan fru men med sin lilla dotter. De tas upp i familjen Crawley och Branson involveras i arbetet att förvalta grevskapet.

I det händelserika julavsnittet har Mary blivit gravid då familjen reser iväg till Lord och Lady Flintshire i Skottland. Lady Edith introducerar redaktören Gregson för familjen då han ansluter i Skottland. Paret Flintshire har äktenskapliga problem och Lady Grantham anförtros deras tonåriga dotter Lady Rose. Lady Mary inser att hon snart ska till att föda och reser med sin jungfru snabbt tillbaka till Downton. De andra reser efter så snart de fått höra nyheten och på sjukhuset välkomnar Mary och Matthew sin nya son och arvinge George. Lyckan är äntligen total men på vägen tillbaka till Downton råkar Matthew ut för en svår bilolycka och dör. Sedan julavsnittet har alla "Downton Abbey"-fans hållit andan och inför säsong fyra står hela familjen Crawleys framtid återigen inför osäkra tider.

"Downton Abbey" har etablerat sig som vår samtids stora kostymdrama i serieformat. Tidigare har de flesta exemplen i genren jämförts med succén "Herrskap och tjänstefolk" men numera leder "Downton Abbey" i ett kölvatten av omvärldens återfunna historieintresse. Efter säsong tre och det påföljande julavsnittet då Lady Mary både födde sin son George och förlorade sin man Matthew på en och samma dag har det gått sex månader, men sorgen är fortfarande dagsaktuell. Stämningen är tung och ovissheten inför framtiden tär på familjen Crawley. För Mary är vardagen mycket svår och är det ens möjligt för henne att gå vidare efter något så hemskt? Under säsong fyra tecknas ett trovärdigt porträtt av en ung sörjande änka med en inneboende kraft hon inte orkar rikta även om hon hade vetat var hon skulle sikta. Kommer Mary välja livet eller döden? Dame Maggie Smith är som alltid briljant i rollen som farmodern och änkegrevinnan Violet och återkommer med klockrena kommentarer som "It’s the job of grandmothers to interfere".

Den "femte" medlemmen i familjen Crawley har alltid varit förändringarnas vindar och det har förmodligen aldrig varit så sant som nu. Den stora skillnaden är att rollerna har skiftat och familjen utsätts för konsekvenserna av det förändrade samhällsklimatet snarare än de välkomnar dem. I framkant för de nya tiderna under 1920-talet står Lady Rose och trots att hon tröttar ut de andra genom sin impulsiva naivitet piggar hon upp. Rose står för en ny generation och klyftan mellan henne och familjen Crawley verkar längre än en livstid. Lady Rose tillför med sin närvaro många oväntade element som "Downton Abbey" behöver och som tittare överraskas man ständigt.

Lady Ediths karaktär tar ett stort steg framåt och hennes relation med redaktören Michael Gregson utvecklas. Eftersom hon fortfarande inte gift sig och därmed är en fri kvinna har hon möjlighet att välja sin egen väg. Sakta verkar det gå upp för henne vilket smörgåsbord den nya världen erbjuder men hon inser inte förrän det är för sent att också friheten har sitt pris.

Säsong fyra kan sägas bjuda på de stora livsfrågorna. Varför drabbas alltid de goda mycket hårdare än de förtjänar? Kan Mary någonsin gå vidare eller gifta om sig? Allt måste omvärderas och frågan är vad som egentligen är viktigt i den nya världen?


EXTRAMATERIALET

Inget på denna utgåva.


TRE SAKER

1. Den upphöjda Dame Maggie Smith gör ytterligare en fantastisk prestation som änkegrevinnan Violet. Efter repliker som "What is a weekend?" i säsong ett behöver vi inte bli besvikna ju längre serien går.

2. Manusförfattaren Julian Fellowes ger publiken tid och utrymme att sörja dödsfallet av seriens mest sympatiska karaktär. Plus för att att det sker nära Lady Mary utan att det kompromissar hennes trovärdighet då vi också genom henne motvilligt leds ut ur det viktorianska svarta.

3. Bildningsvärdet som hela serien samlat på sig sedan start, uppdateras med bilden av det föränderliga och chockerande 20-talet. Då man ser på serien i ett större perspektiv blir det tydligt vilken otrolig omställning samhället gick igenom i början av förra seklet.


Arkiv
CECILIA BACKLUND (GÄSTRECENSENT) (2014-02-03)