Noomi, Noomi, Noomi, och fyra Noomi till

What Happened to Monday

Genre: Science fiction
Format: Blu-ray, region B, 1 skivor
Bolag: Scanbox, 2018
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 2.39:1
FILMEN

"What Happened to Monday" hade premiär på Netflix sommaren 2017, men inte här i Skandinavien. Kanske för att det finns vissa skandinaviska intressen i filmen. För regin står nämligen Tommy Wirkola ("Död snö", "Hansel & Gretel: Witch Hunters" med mera) och i den sjufaldiga huvudrollen hittar vi vår egen Noomi Rapace.

Ja, Rapace spelar sjulingar i denna Luc Besson-doftande sci-fi-thriller satt i en framtid ett halvt sekel bort där överpopulationen gått helt och hållet överstyr. Ett trettiotal år innan filmens nutid, 2043, klubbades en lag igenom om att en familj endast få ha ett barn. Övriga syskon fångas in av Barnallokeringsbyrån och blir kryogeniskt nedfrusna för att kunna tinas upp i en framtid där de får plats, så att säga. Detta drastiska grepp är en framtvingad lösning då den genmanipulerade mat som tagits framför att föda överbefolkningen orsakat flerbarnsbörd.

En som råkat ut för detta, och dött i samband med födseln, är Karen Settman. Nu står hennes far Terrence (Willem Dafoe) med sju olagliga barnbarn som han i all hemlighet tar hand om och uppfostrar. Han döper dem efter veckodagarna och när de blivit tillräcklig gamla för att kunna gå ut i världen skapar han en gemensam identitet åt dem, Karen efter deras mor, och under sin dag i veckan får de vara Karen. Terrence har skruvat till det identitetsarmband som alla människor har och varje kväll har barnen en informationsöverlämning. Så här är deras liv och 2073 är Karen en bankir i det offentliga och i det privata sju separata individer, alla med helt olika karaktärsdrag, och alla spelade av Noomi Rapace.

Då och då ser man hur en skådespelare agerar tvillingpar och kämpar med att sätta olika prägel på karaktärerna. Att spela sju personer hör definitivt inte till vanligheterna och Rapace lyckas bra med detta. Det känns som inspelningsprocessen har varit väldigt komplicerad, men det fungerar helt klart.

Lite synd är det då att filmen utvecklas till en actionthriller i samband med att hemligheten avslöjas. Monday kommer inte hem på måndagskvällen och även Tuesday försvinner när hon fångas in av agenter från Barnallokeringsbyrån med onda direktören Nicolette Cayman (Glenn Close) i spetsen, och resterande syskon får kämpa för att hitta sina försvunna systrar och lista ut vad som hänt och varför. Det är visserligen lite spännande, men det blir även lite actiontråkigt och väldigt mycket pang-pang och fysiska insatser som gränsar till det orealistiska.

Det finns nog visserligen en liten chans till att filmen kan bli en kultklassiker på sikt, men jag hade gärna sett lite mer att det sjufaldiga agerandet innan Monday försvinner. Det var ju ändå det som var filmens poäng på något vis.


EXTRAMATERIALET

Inget, och det är ju trist värre. Här hade jag väldigt gärna velat få veta hur inspelningsprocessen gick till.


TRE SAKER

1. Filmen är helt och hållet inspelad i Rumänien där man skapat en dystopisk framtidskänsla på ett galant vis.

2. Jag tycker att Tommy Wirkola och hans team verkligen lyckats få fram en tydlig känsla av överbefolkning i de exteriöra scenerna. Det är väldigt mycket folk i rörelse hela tiden.

3. Filmen bytte under post-produktionen namn till "Seven Sisters" men när Netflix köpte distributionsrättigheterna gick de tillbaka till originaltiteln, och tur var väl det. Det är en bra titel, som dessutom verkar efter den filmiska övertron att frågetecken i titlar bara för otur med sig.


Arkiv
ANDERS JAKOBSON (2018-01-29)