Inga överraskningar men heller inte tråkigt

A Family Affair

Genre: Romantisk komedi
Bolag: Netflix, 2024
Bild: 1080p High Definition 2.00:1

I den här filmen spelar Zac Efron Hollywood-blockbuster-stjärnan Chris Cole och Nicole Kidman spelar författaren Brooke Harwood. Den som knyter ihop dem är Zara Ford (Joey King). Zara är Chris oumbärliga assistent som gör allt och lite mer för sin arbetsgivare oavsett om hon vill det eller inte, med förhoppningen om att kunna avancera till producent i framtiden. Hon är även Brookes vuxna dotter.

När Zara slutligen inser att hennes arbetsliv med Chris inte leder någonstans och han kommit med ytterligare något idiotiskt önskemål, säger hon upp sig med ganska mycket dunder och brak. Chris inser snabbt att han inte klarar sig utan Zara och åker till hennes hem där han enbart finner Brooke och tycke uppstår. Det går till och med så långt att Zara kommer på dem mitt i nakenbrottningen när hon väl kommer hem. Det är två världar som aldrig skulle ha korsats, speciellt som Zara vet precis allt som finns att veta kring hur Chris behandlar sina partners. Och någonstans glömmer Zara bort att hennes mamma inte bara är hennes mamma utan även en kvinna som behöver gå vidare efter en lång tid i sorg efter sin man tillika Zaras pappa.

Chris och Brooke får smyga med sin relation tills den blir alldeles för uppenbar och då är det frågan om Chris verkligen menar allvar den här gången, eller om relationen kommer att sluta på samma sätt som alla andra?

"A Family Affair" är en småputtrig romantisk komedi som inte kommer med några speciella överraskningar under filmens gång. Det skulle vara Joey King då, som jag inte sett så överdrivet mycket med tidigare, som har en snärtig tajming i sitt skådespel. Storyn i sig är ganska enkel att förutspå, men jag har inte tråkigt i "A Family Affairs" sällskap under de knappa två timmar jag tillbringar med den.

1. Man ska inte kommentera folks utseenden men både Zac Efron och Nicole Kidman har gjort alldeles för många skönhetsingrepp att det är faktiskt helt omöjligt att inte tänka på något annat när de är i bild. Efron ser marginellt mer mänsklig ut än den gamla datakaraktären Boxer-Robert och hos Kidman var det länge sedan det fanns någon ansiktsmuskulatur kvar till skådespeleriet.

2. Skönt då att Kathy Bates åldras med värdighet och verkar oförstörd av ingrepp, Veteranen spelar Brookes svärmor och Zaras farmor och gör en bra insats i en charmig biroll.

3. I början av filmen är det ett sorts klippcollage för att etablera vilken superstjärna Chris Cole är. Bland annat presenteras han som en av deltagarna i den kryddstarka intervjuserien Hot Ones. Zac Efron var med där 2020 så jag utgår från att det är bilder från det tillfället som fått en ny "prata" av programledaren Sean Evans.

Arkiv
ANDERS JAKOBSON (2024-07-10)