Vad döljer sig under den perfekta ytan?

Det perfekta paret

Bolag: Netflix, 2024

Ett drömbröllop stundar på ön Nantucket i Massachusetts strax söder om Cape Cod. Amelia Sacks (Eve Hewson) ska gifta sig med Benji Winbury (Billy Howle) och därmed bli en i den rika familjen Winbury. Familjens överhuvud är den älskade och framgångsrika författaren Greer Garrison Winbury (Nicole Kidman) som styr allt som familjen är med om med en fast hand. Hon är gift med Tag (Liev Schreiber), mannen som alla vill ligga med men som själv verkar mest intresserad av att röka gräs och slå golfbollar ut i havet. Utöver Benji består familjen av hans lillebror Will (Sam Nivola) och deras odrägliga storebror Thomas (Jack Reynor) med gravida frun Abby (Dakota Fanning).

Som traditionen bör har familjen en "rehearsal dinner" kvällen innan bröllopet. Det är fullt med folk på plats, inklusive Benjis best man Shooter Dival (Ishaan Khatter) och Amelias brudtärna Merritt Monaco (Meghann Fahy). För den sistnämnda slutar natten illa. På bröllopsdagens morgon hittas hon död och plötsligt har den fina familjen Winbury ett dödsfall att hantera. Bröllopet ställs givetvis in och när polisen börjar rota i det hela dyker hemligheter upp till ytan och det ska visa sig att relationerna inom familjen och till Merritt Monaco är synnerligen tilltrasslade och väldigt många kan ses som högst misstänkta till brottet.

Det blir rörigt, inte minst för Greer Garrison Winbury som har en viktig boklansering i anslutning till bröllopet och ingenting får störa det perfekta parets perfekta liv. Inte ens ett mord eller de hemligheter som kommer fram.

"Det perfekta paret" blev lite av en snackis när den kom och det är klart att förväntningarna då skruvas upp. Jag har dock lite svårt att komma in i serien, men roas ändå av faktumet att det absolut inte är enkelt att lista ut vem som är den skyldige. För mig var det verkligen inte klart förrän det avslöjades och det är ju bra. Bland det tråkigaste som finns är ju när man som tittare listar ut saker alldeles för tidigt.

Danskan Susanne Bier står för regin och jag gillar hur vi i de första avsnitten får väldigt mycket information om karaktärerna genom polisförhör där alla familjemedlemmar och några vänner och anställda berättar ganska mycket smaskigt skvaller om varandra, något som bidrar till känslan av att vem som helst hade anledning att skada Merritt och därför kan vara den skyldige.

Kanske på grund av Nicole Kidmans inblandning har serien jämförts med "Big Little Lies", men den kommer knappast upp i samma klass som den pärlan. De som gillar pusseldeckare med lite extra lyx och solsken gör rätt i att lägga några timmar på "Det perfekta paret".

1. Eve Hewson är dotter till Paul Hewson, mer känd under sitt artistnamn Bono.

2. Vinjetten till serien sticker ut då det är en synkroniserad dans av alla karaktärer (något som visserligen redan gjorts och mer oväntat och roligt i "Peacemaker"). Inte alla skådespelare var glada över att behöva lära sig en dansrutin och några försökte till och med förhandla bort den. Liev Schreiber sägs vara den som var mest sugen på att dansa.

3. Serien är baserad på en roman av Elin Hilderbrand vars böcker ofta utspelar sig på Nantucket där hon även bor.

Arkiv
ANDERS JAKOBSON (2024-09-20)