Komplex och lång, men finurlig

"Dogma" är Kevin Smiths mest komplexa film. Det är en väldigt lång film med religiösa anslag, eller ska man säga religionskritiska anslag. Som författare ombeds man skriva om det man känner till, och som uppväxt under katolska förhållande valde Smith att ventilera sina grubblerier om den katolska dogman i en film som är nästan till lika delar komedi som thriller. Filmen är rent av blodig och innehåller en hel del scener som får mig att känna visst obehag samtidigt som det så klart finns gott om komiska scener och en del fåniga. Vad sägs om en skitdemon till exempel?

Till en början är det tre olika historier som med tiden ska vävas samman till en. Den katolska kyrkan har ledsnat på det depressiva uttryck de utstrålar och inleder en marknadsföringsinsats för att göra tron mer hipp. Under namnet "Catholicism Wow!" lanseras till exempel en ny symbol som ska ersätta den gamla tråkiga med Jesus på korset. Den nya symbolen är den brett leende Buddy Christ som gör tummen upp till församlingen och på ett trevligt sätt bjuder in folk till religionen. Samtidigt lovar en kyrka i New Jersey att öppna sina portar så att alla kan passera genom dem och bli av med sina synder.

Denna nyhet når de fallna änglarna Bartleby (Ben Affleck) och Loki (Matt Damon) som drivits ut ur himlen av gud för att tillbringa tid och evighet i Wisconsin. Kryphålet i den katolska dogman kan bli deras räddning och de sätter av mot New Jersey.

Parallellt med detta blir Bethany Sloane (Linda Fiorentino) uppsökt av en ängel. Hon jobbar på en abortklinik och har tappat sin tro. Ängeln (Alan Rickman) presenterar sig som Metatron - guds röst - och förklarar att hon måste bege sig till New Jersey för att stoppa Bartleby och Loki från att passera genom portarna eftersom det skulle förklara gud som ofelbar och leda till att all existens upplöstes. Han säger också att hon snart kommer att träffa två profeter som ska hjälpa henne på vägen.

Profeterna visar sig vara de inte obekanta Jay (Jason Mewes) och Silent Bob (Kevin Smith) och Bethany tror knappt sina ögon, men inser att hon ändå måste ge uppdraget en chans. Längs vägen ansluter aposteln Rufus (Chris Rock) som förklarar att anledningen till att just hon blivit utvald är att hon är den sista i Jesus släkt. Tillsammans ger dig sig iväg mot New Jersey och stöter på allehanda äventyr längs med vägen.

Filmen är i mitt tycke komplex och det är lite lurigt att hänga med i svängarna när dogman ransakas och plockas ned i beståndsdelar. Men samtidigt tycker jag att det är riktigt intressant och Smith har skrivit in ganska finurliga funderingar kring religion och tro. Samtidigt kan jag tycka att filmen förmodligen kunde ha gjorts på ett annat och bättre sätt för att få fram poängerna. Det blir stundtals lite sandlåda av det hela speciellt som Jay och Silent Bob har så pass stor plats i historien.

Längden är också en nackdel. Filmen är strax över två timmar lång och i mitt tycke hade den tjänat på att ha trimmat bort 20-30 minuter till en mer fokuserad och snabbare film.

Det är inte min favorit i Kevin Smiths katalog, faktum är att den nog hamnar näst längst ned i listan framför den alldeles för interna "Jay and Silent Bob Strike Back", men den är ett spännande och utstickande inslag i den samma.

Fullmatat med extramaterial men inte så himla roligt sådant. Det finns två kommentarspår, ett "vanligt" och ett lite mer tekniskt. Jag har lyssnat på det vanliga vid något tidigare tillfälle och minns att Kevin Smith gnäller rätt mycket på Linda Fiorentino som tydligen var riktigt jobbig under inspelningen. Lite osnyggt att ta upp det i kommentarspåret kan jag tycka.

Jag anmärkte på att filmen var lång och från början var den ännu längre - över tre timmar. I ett 100-minutersblock (!) får vi bortklippta scener med introduktioner av Kevin Smith med flera. Som jag konstaterat någon annan gång handlar det mer om borttagna repliker i Smiths fall. Det blir hur som helst ganska segt att titta på det här blocket och inget av det som fallit bort känner jag att jag saknar i filmen. Det skulle möjligen vara Lokis "Star Wars"-teori då.

I samma anda finns lite bloopers som är måttligt roliga samt lite smått och gott krafs. Det saknas en rejäl bakomfilm och en sådan spelades faktiskt in men i och med att distributören Disney kritiserades (de drog sig ut under rabalderna som föregick filmens premiär - se nedan) så fick den inte vara med på DVD:n. Den finns i stället på den Smith-producerade filmen "Vulgar".

1. Filmen skapade mycket rabalder när den var på gång. Många protester och Kevin Smith fick i egen utsago ta emot "två och ett halvt" mordhot. Under en protest gick Smith själv med i folkmassan med skylten "Dogma is dogshit" och intervjuades i tv under namnet Bryan Johnson och uttalade sitt förakt för filmen.

2. Med i boxen finns ett häfte med en ganska lång essä av Smith där han berättar om hur han kom på filmen och hur alla skådespelare föll på plats. De första skisser till filmen skrev han redan innan debutfilmen "Clerks".

3. Omslaget till denna utgåva är i Drew Struzan-stil men det är osannolikt att det är Drew Struzan som faktiskt målat det.

ANDERS JAKOBSON (2001-06-26)