Skola och politik inför den stora finalen

I den fjärde och näst sista säsongen av "The Wire" gräver manusförfattarna ned sig i en annan mörk sida av Baltimore - nämligen skolvärlden. Vår insyn i den kommer från ett par olika vinklar. Prez (Jim True-Frost) har sadlat om från polis till mattelärare och får nu ta hand om en åttondeklass. Även om han till en början får svårt att få elevernas uppmärksamhet och hitta metoder för att få dem att lära sig något, så är det minst lika mycket krångel och problem med skolsystemet och alla oskrivna regler för att hålla upp en bra fasad medan allt är skit.

Den föredetta polischefen Colvin (Robert Wisdom), som fick gå efter "Hamsterdam"-experimentet, hamnar också på skolan som del i ett projekt där några av de jobbigaste eleverna samlas. Projektets framtid hänger lite löst då skolbudgeten överskridits med över 50 miljoner dollar, men Colvin är ständigt orolig över att hans dåliga rykte ska spela in.

Främst får vi följa skolvärlden genom eleverna och speciellt de fyra som vi ser på boxens omslag. Det är killar i 14-15 årsåldern vars framtid avgörs under skolåret. Namond Brice (Julito McCullum) är den enda i gänget som har det bra ställt. Han är son till fängslade Barksdale-soldaten Wee-Bay och lever på bidrag från den prominenta familjen. Namond är dock en mes. Han spelar tuff men drar sig alltid undan när det börjar osa hett. Han förväntas gå i sin fars fotspår och langa, inte minst efter att Barkdale-familjen stryper bidragen, men han har helt enkelt inte rätt egenskaper.

Michael Lee (Tristan Wilds) är en hård enstöring. Han vägrar ta emot bidrag eftersom han vet att det betyder att man står i skuld. Hans förflutna är lite luddigt men man kan förstå att den består av en rad svidande svek. Trots att det finns en mamma i hemmet så är det Michael som fostrar lillebrodern Bug. Michaels naturliga osäkerhet mot människor gör att han inte fortsätter med boxningsträningen hos Cutty (Chad Coleman) utan slutligen värvas att bli en soldat under Marlo Stanfield (Jamie Hector).

Randy Wagstaff (Maestro Harrell) är besatt av att tjäna pengar, bland annat genom att kränga godis till ungarna på skolan. Men Randy råkar ut för något under säsongens gång som kommer att förändra hans liv för evigt. Duquan "Dukie" Weems (Jermaine Crawford) är den mest tragiska ungen i kvartetten. Han lever under oerhört knappa förhållanden där det saknas både mat och varmvatten. Hans missbrukande familj säljer hans kläder och han blir mobbad för sin smutsiga och ynkliga framtoning. Dukie är den Prez ser mest potential i och hjälper honom så gott det går, men vad har Dukie för framtid egentligen?

Här måste man berömma teamet bakom "The Wire" för att de skapat så trovärdiga karaktärer och inte minst för att de hittat så otroligt kompetenta skådespelare i den här åldern.

Vår avlyssningsenhet har som vanligt svårt. Objektet är Marlo Stanfield men problemet är att det inte finns några mord kopplade till Marlo som kan motivera enhetens uppgift. Faktum är att det inte finns några kroppar över huvud taget vilket främst irriterar Lester Freamon (Clarke Peters). När en ny chef tillsätts brakar allting samman och Freamon och Greggs (Sonja Sohn) flyr till mordroteln.

Marlos hemlighet är att hans bödlar Chris (Gbenga Akinnagbe) och Snoop (Felicia Pearson) hittat ett sätt att stuva undan kropparna där ingen kan hitta dem. Inte förrän Lester listat ut hemligheten.

Mycket att säsongen går ut på en politisk förändring i Baltimore. I förra säsongen fick vi se hur stadsrådet Carcetti (Aidan Gillen) annonserade sig själv som kandidat i borgmästarvalet och utgången av detta ska visa sig innebära stora förändringar för vår avlyssningsenhet, så med andra ord är säsong 4 en enda stor uppbyggning inför den avslutande säsongen och ännu en stor utredning som i min uppskattning kommer att bli något alldeles extra.

Ännu ett välskrivet kapitel i den stora "The Wire"-historien. Jag blir inledningsvis lite irriterad på att spaningsarbetet aldrig kommer igång, innan jag inser att vi får vänta till nästa säsong. I stället gäller det att fokusera på politiken och skolskildringen i denna säsong.

Utöver kommentarspåren på utvalda avsnitt finns här två stycken bakomfilmer (eller en bakomfilm i två delar, hur man nu väljer att se på det hela), som är riktigt bra.

Den första koncentrerar sig på innehållet i säsong 4 medan den andra fokuserar på Baltimore och realismen i "The Wire". Ett riktigt bra komplement till serien.

1. För att komma först i "credits"-listan är Dominic Wests karaktär McNulty ovanligt sällan förekommande i säsongen. McNulty har blivit radiopolis och trivs med det. Han har skaffat en trygghet med en ny familj och slutat dricka. Men i slutet av säsongen blir vi garanterade en större närvaro av McNulty i den sista säsongen.

2. Omar Little (Michael K. Williams) är så klart med i säsongen. En av de bästa karaktärerna skapade i amerikansk tv.

3. "The Wire" har i skrivandets stund ett besökarsnittbetyg på otroliga 9,7 av 10 på IMDB. Det är vansinnigt högt betyg.

ANDERS JAKOBSON (2008-08-11)