Stundtals mycket lurig diamantkupp

När det gäller så kallade "kupp"-filmer så blir det genast mycket bättre och mer spännande när de utspelar sig i en 60-talsmiljö. Visst, "Ocean's Eleven"-filmerna har sina poänger med alla flashiga attiraljer (men så är det också en remake på en 60-talsfilm).

"Flawless" inleds visserligen i nutid. Den numera 80-åriga Laura Quinn (Demi Moore) intervjuas av en ung journalist inför en artikelserie om starka affärskvinnor. Under intervjun släpper Laura en liten bomb då hon berättar att hon en gång rånade sin arbetsgivare, och vi far elegant tillbaka till 60-talet.

Laura är framgångsrik inom företaget London Diamonds, som i princip förvaltar hela världens diamantreserver. Det är ett mansdominerat företag och Laura får gång på gång erfara att otack är världens lön då betydligt mindre erfarna män får de chefstjänster som borde bli hennes. Hon håller dock en god min och ser till att peppa sig genom att skriva ett brev - till sig själv - där hon uppmanar sig att aldrig ge upp och att hon en dag kommer att vinna. Samtidigt måste hon jobba hårdare än någonsin och lyckas knäcka en smart affärsöverenskommelse med ryssarna som dock kan bli det sista hon gör.

Hon blir oväntat kontaktad av nattstädaren Hobbs (Michael Caine), en äldre man som jobbat på London Diamonds i evigheter och lyckats snappa upp en och annan hemlighet. Bland annat att Lauras tid snart är ute. Hon kommer att få sparken och han vill hjälpa henne att ta hämnd, genom att involvera henne i en vattentät kupp han tänkt ut. Diamanterna ligger bokstavligen talat i drivor i valvet och blott en mindre stöld - till exempel en kaffetermos fylld - skulle inte märkas men göra Laura och Hobbs snuskigt rika. Man anar att Hobbs har en egen oplockad gås med London Diamonds, men vad det handlar om får vi veta först senare.

Efter viss tveksamhet går Laura med på förslaget och gör sin del av det hela och trots att London Diamonds så klart installerar övervakningskameror precis lagom till när kuppen ska utföras så lyckas den. Men det går inte riktigt som Laura tänkt sig för det visar sig att Hobbs kommit över betydligt fler diamanter än vad som ryms i en kaffetermos och Laura finner sig i en väldigt tajt situation där kuppen kan upptäckas vilken sekund som helst. Och hur i hela världen lyckades Hobbs sno med sig 2 ton diamanter?

"Flawless" utvecklas på ett tämligen oväntat sätt och förvandlas halvvägs från en spännande historia till en rafflande deckargåta. Som tittare är man precis lika bortlurad som de utredare som försöker knäcka gåtan, och även om upplösningen på det hela kanske inte är helt klockren så blir man riktigt underhållen längs med vägen. Demi Moore och Michael Caine är egentligen de enda ansiktena som jag verkligen känner igen och båda är mycket bra i sina roller. Moore är riktigt stilig som driven men lätt stressad affärskvinna i 60-talet och Caine är som jag tidigare konstaterat alltid bra. Han skulle kunna gå in i ett rum och berätta Bellman-historier och det skulle ändå kännas smått magiskt.

Även om filmen mest utspelar sig i en och samma miljö, London Diamonds kliniska lokaler, så tycker jag ändå att 60-talskänslan är välbevarad. Man har jobbat med enkla medel och ändå fått ut det bästa av situationen.

Enkelt, bra och stundtals mycket lurigt. För att vitsa till det är filmen som en oslipad diamant...

Inget extramaterial alls.

1. 60-talskänslan förstärks att omslagets kantiga illustration. Jag associerar vilt till "Rosa pantern"-filmerna med flera. Snyggt och elegant.

2. En av de få övriga skådespelare som jag känner igen i filmen är Lambert Wilson som spelar smarta utredaren Finch. Han gjorde det lätt märkliga rollen som Merovingian i de två sista "Matrix"-filmerna.

3. Så vitt jag kan förstå gör Demi Moore rollen även som den 80-åriga Laura Quinn, rejält sminkad. Men det funkar absolut.

ANDERS JAKOBSON (2008-08-22)