Bra film som förtjänar ett bättre öde

Vill man göra det enkelt för sig kan man avfärda "Numb" som ännu en film om en man som mår dåligt och som hittar en lite udda tjej som gör livet bättre för honom. Den subgenren innehåller filmer som "Lost in Translation", "Garden State" och "Lonesome Jim" och "Elizabethtown" som finns recenserade här på DVDKritik.se. Men "Numb" skiljer sig en smula i och med att den är baserad på verkliga händelser - se Tre Saker.

Hudson (Matthew Perry) är en författare som mår kasst. Han verkar alltid ha varit nedstämd och distanserad (under filmens gång kan vi dra vissa slutsatser till en lite småtaskig barndom som förklaring) och efter en intensiv närkontakt med en joint blir allting betydligt värre. Han diagnostiseras med depersonalization, en psykologisk sjukdom där man känner sig distanserad från verkligheten, där man upplever sitt eget liv som i en dröm eller i en film. Man står utanför sin egen person helt enkelt.

Problemet är att den inte är speciellt lätt att bota och Hudson provar både egna metoder (stå i ett tomt gatuhörn kvart i fem på morgonen, titta på ändlösa golfsändningar på tv, snatta pennor) samt både kognitiv terapi och medicinering. Inget verkar hjälpa. Hans vän och författarkollega Tom (Kevin Pollak) tycker att han bara borde rycka upp sig (inte minst för att Tom är beroende av Hudson i deras gemensamma arbete) och Hudson provar till och med att åka hem till sina föräldrar (Helen Shaver och William B. Davis), men det gör bara allting värre.

Men så träffar han Sara (Lynn Collins) som helt enkelt gör honom bättre. Han kan slappna av och verka fullt normal, men för säkerhets skull håller han sin sjukdom hemlig för henne. I alla fall för ett tag, för snart börjar hon ana att något är skumt och när hon får reda på sanningen så är hon det stöd han behöver, men det räcker inte riktigt och de skiljs åt.

Hudson är tillbaka på noll och alla nya försök han gör för att bli bra igen blir fruktlösa, och han inser att han mådde som bäst med Sara. Kan han vinna hennes förtroende igen?

Den här filmen kom direkt på DVD i USA efter att ha visats på några filmfestivaler. En åsikt om filmen som jag läst är att "den kunde blivit bra". Jag håller inte med. Jag tycker den är bra. Den är både rolig och charmig trots att den handlar om en psykologiskt instabil människa. Matthew Perry är alltid bra och här spelar han lite mer nedtonat. Det är inte en upprepning av Chandler Bing vi har att göra med och det är så klart en fördel. Övriga skådespelare gör också bra ifrån sig. Jag blir automatiskt lite kär i Lynn Collins, och som gammalt "The X-Files"-fan blir jag så klart alltid glad av att se William B. Davis, även om hans roll i den här filmen är en betydligt mer sympatisk prick än hans paradroll som The Cigarette-Smoking Man.

Nja, "Numb" var nog värd ett bättre öde än att hamna direkt i DVD-hyllorna utan att göra så mycket väsen av sig.

Ingenting.

1. Manusförfattaren/regissören Harris Goldberg har baserat filmen på sitt eget liv. Här finns en text där han berättar mer.