Nya och gamla Christine är tillbaka igen

Jag undrar hur många det var som trodde att "Christine" skulle överleva till en andra säsong. Tyvärr är det ju oftast så att när en karaktär från en otroligt populär serie (i det här fallet "Seinfeld") får en egen serie brukar det börja med pompa och ståt för att sedan efter en eller två säsonger sluta med platt fall. Nu är dock Julia Louis-Dreyfus tillbaka som Christine i TV-serien med samma namn.

I 22 avsnitt får vi följa hennes kamp mot de elaka mammorna i skolan, känslorna inför att hennes exman träffat en ny kvinna som också hon heter Christine, dater, jobb, sin bror samt sonens sexiga lärare. Det är med andra ord inte lätt att vara Christine. Det är dock väldigt roligt att titt på. Personligen var jag aldrig ett stort fan av "Seinfeld" så jag tycker faktiskt att "Christine" är betydligt mer underhållande. En del beror förmodligen på att den typ av humor som vi bjuds på i "Christine" är mer lik den vi sett tidigare i serier som "Vänner" än den vi fick i "Seinfeld" och även en typ av humor som jag uppskattar mer.

Det absolut roligaste som händer under säsongen är definitivt när Christine träffar en lite äldre man som, när Christine väl kommit över åldersskillnaden, visar sig vara nya Christines pappa. Hennes exman Richard är då snabb att påpeka att om hon gifter sig med nya Christines pappa och han med nya Christine blir hon helt plötsligt hans svärmor istället för hans före detta fru. Helknäppt och helt klart höjdpunkten på säsongen.

När det sen gäller skådespelarna i serien är alla tillbaka från första säsongen och efter att ha jobbat in sina karaktärer under en säsong känns de nu ännu mer rätt än under första säsongen. Dessutom får vi se Blair Underwood i rollen som Ritchies lärare. Christine själv spelas dessutom lika bra som tidigare av Julia Louis-Dreyfus. Med andra ord, "Christine" fortsätter att vara en stark serie och personligen skulle jag inte bli helt förvånad om den får en längre livslängd än självaste "Seinfeld".

Extramaterialet består av ett gäng bortklippta scener varav en del verkligen förtjänar att hamna i papperskorgen medan en del andra borde fått vara kvar. Hur som helst är det rätt kul att se lite alternativ till de färdiga avsnitten.

Vi får också en hel del bortklippta misstag. Personligen fattar jag dock inte vad som är så kul i alla de inledande klippen där folk springer runt med sådana där klassiska klappor och berättar vilken scen som ska spelas in…

1. I USA drar säsong fyra av serien snart igång.

2. Julia Louis-Dreyfus har nominerats till en Emmy för Outstanding Lead Actress in a Comedy Series för sin roll i "Christine" 2006, 2007 och 2008. 2006 vann hon dessutom.

3. Originaltiteln (som för övrigt är mycket roligare än den svenska) är "The New Adventures of Old Christine" och anspelar naturligtvis på att Christines exman hittat en ny kvinna som också heter Christine.

HANS-ÅKE LILJA (2008-09-12)