Från arrogant till angenäm

Tony Stark är den rätt odräglige miljonären som framställer vapen som sen används av militären där den behövs, det vill säga i fiendeland. Under ett fältbesök demonstrerar Stark sitt senaste vapen, ett vapen som kommer att vara förödande för dem det används emot. Demonstrationen går bra och Stark ser fram emot ytterligare klirr i kassan men på väg tillbaka blir konvojen beskjuten och Stark tas som enda överlevande till fånga av samma människor hans vapen var tänkta att användas mot...

I fängelset träffar han Yinsen som även han tagits till fånga. Yinsen räddar Stark som fått någon lite otydlig skada på hjärtat, riktigt vad förklaras inte så noga... Yinsen kopplar i alla fall upp honom till ett bilbatteri som fungerar som en form av primitiv pacemaker. Milisen som kidnappat Stark kräver nu att han ska bygga ett vapen åt dem, samma vapen han tidigare demonstrerat. Först vägrar han men efter viss övertalning i form av tortyr går han med på deras krav. Han inser dock att de inte har några planer på att låta honom leva så istället för att bygga ett vapen bygger han en dräkt som ska hjälpa honom och Yinsen att fly från fångenskap.

Dräkten blir till slut en tidig version av Iron Mans dräkt och med hjälp av den lyckas Stark fly från sina plågoandar. Väl hemma igen bestämmer han sig för att han inte längre kan stå för att tillverka vapen vars enda syfte är att orsaka död och lidande. Istället bestämmer han sig för att utveckla Iron Man-dräkten och med hjälp av denna skapa fred i världen. Det ska dock visa sig att inte alla gillar det han håller på med. Vapen ger trots allt en hel del pengar och det dröjer inte länge förrän Obadiah som tidigare varit hans ständige vapendragare bestämmer sig för att det är dags för Stark att försvinna.

Jag gillar Iron Man. Han är ingen superhjälte som Superman utan vissa omständigheter gör istället att han blir en superhjälte. Jag gillar också att han går från att vara en arrogant miljonär till att bli en man som vill rätta till sina misstag. Han går från att vara en antihjälte till en hjälte.

Det hela blir inte sämre av att en av mina favoritskådespelare, Robert Downey Jr. spelar Tony Stark. Hans porträtt av den arrogante miljonären är oslagbart men även när Stark blir "snäll" är han oslagbar i rollen. Som hans fiende Obadiah ser vi Jeff Bridges som här har helskägg och rakat huvud vilket gör honom till den perfekta skurken. Redan innan man vet att han är ond önskar man att han ska vara det… Förutom Downey och Bridges ser vi också Gwyneth Paltrow som Starks ständige supporter och assistent Pepper Potts.

Jag har inte läst "Iron Man" i serieformat men filmen fyller gott sin funktion. Det är kanske vissa delar i handlingen som är lite ologiska. Till exempel så flyger Obadiah med sin dräkt efter första försöket medan Stark varit tvungen att träna under en längre tid för att över huvudtaget komma upp i luften. Men å andra sidan, petitesser som dessa spelar ingen större roll när det gäller den här typen av filmer. Iron Man har en häftig dräkt, han ser häftig ut och han står på de godas sida, det är i stort sätt allt som spelar någon roll. Det och att man skött sig när det gäller specialeffekterna och det tycker jag att man gjort, med ytterst få undantag.

Manuset och skådespelarinsatserna är riktigt bra även om jag avstår från att ge mig in i en diskussion om huruvida filmen följer serietidningen eller om man gjort stora förändringar då jag som sagt inte läst serien. Framförallt Downey är en fröjd att se och jag går redan och hoppas på en uppföljare.

Extramaterialet är otroligt gediget. På den skiva som filmen ligger på hittar vi även en bunt bortklippta och förlängda scener. Dessa tillför inte direkt något till handlingen, men samtidigt hade det inte gjort något om man låtit dem vara kvar. Fast då filmen redan är drygt två timmar lång så kanske det ändå var en bra idé att korta den lite…

En del scener ser vi också i en annan version jämfört med den som finns med i filmen och sådant är alltid kul. Nu gör dessa olika versioner ingen större skillnad på handlingen i filmen men de är som sagt alltid kul att se.

På den andra skivan (som alltså inte finns med i singeldiskutgåvan) finns allt man kan önska. Det finns en dokumentär i sju delar med titeln "I Am Iron Man". Här tar man upp allt som handlar om filmen och hur den gjordes. Dessutom har vi en dokumentär i sex delar med titeln "History of the Hero" som handlar om den tecknade varianten av Iron Man. Här får vi höra hur Iron Man kom till, vad Stan Lee (seriens skapare) tycker om den samt en massa annan intressant fakta.

Utöver allt detta får vi också se en dokumentär om effekterna i filmen, en provinspelning med Robert Downey Jr., ett bildgalleri och en dokumentär om hur karaktärerna utvecklats. Med andra ord får vi en ordentlig genomgång både av filmen och Iron Man som superhjälte.

1. Både Nicolas Cage och Tom Cruise var påtänkta som Tony Stark men som tur är kom Robert Downey Jr. emellan.

2. Som vi är vana med från tidigare Marvel-filmer så dyker Stan Lee upp även här i förbifarten.

3. I seriens värld ingick Iron Man i The Avengers som var en samling superhjältar som slog sig samman för att slåss mot ondska. Förutom Iron Man ingick även Hulk, Ant-Man, Wasp och Thor.