Hämnd inom familjen…

Hämnd är det stora motivet som driver filmen "Christie’s Revenge". Den som ska få hämnd är 19-åriga Christie, den som ska hämnas är hennes far och den som hämnden ska utföras på är hennes farbror Ray. Saken är nämligen den att efter att Christies föräldrar skilt sig var hon den enda som stöttade sin far och när han sen behövde pengar och vände sig till sin bror nekade denne honom de pengar han behövde. Kort därefter tog Christies pappa livet av sig och det är Christie som hittar honom vid köksbordet när han skjutit sig i huvudet.

Christie bestämmer sig att hämnas sin far och enligt henne är det farbror Rays fel att det gick som det gick. Hade han bara lånat ut pengarna de behövde hade livet idag sett annorlunda ut och nu ska han minsann få igen. Och det är ingen liten hämnd hon planerar heller utan en välplanerad plan, som hon jobbat på i hela tre år, sätt nu i verket. Den innefattar allt från utpressning, falska anklagelser om sexuella närmanden, mord och förgiftning.

Tyvärr är det också här filmen svajar lite. Det finns inte en chans i världen att en 19-årig tjej skulle kunna genomföra den hämnd Christine tar ut på sin farbror. Jag vet, man ska aldrig säga aldrig men det vore i alla fall högst otroligt att hon lyckades med det hon faktiskt lyckas med i filmen. Kan man dock bortse från detta (vilket går rätt bra mestadels av tiden) är filmen rätt underhållande.

Dessutom har man fått till en rätt kul tvist i filmens slut som även om den inte direkt kommer som en överraskning ger filmen en liten extra knorr. Men, återigen haltar handlingen lite. Christine är så otroligt förberedd när det gäller allt annat men när det gäller sin egen pappa har hon gjort förvånansvärt lite research. Känns inte helt trovärdigt även om jag antar att man blir rätt partisk i olika situationer.

Danielle Kind är rätt bra som Christie och hon visar upp en bra blandning av en helt vanlig tjej och en totalt iskall galning. Även övriga inblandade gör bra ifrån sig även om de flesta är rätt okända. En man dock känner igen är Cynthia Gibb som många säkert mins från TV-serien "Fame" där hon spelade Holly Laird. "Christie’s Revenge" är lite lagom underhållning i 90 minuter men varken mer eller mindre.

Extramaterialet består av några, enligt mig helt meningslösa, biografier över de inblandade.

1. Scenen där Christine hittar sin döde far är väl inte en av de bättre tyvärr…

2. Farbroderns dotter Haley spelas rätt bra av Annie Bovaird.