Töntig klappjakt

Att få spendera en miljon kronor på vad som helst i ett gigantiskt köpcentrum hör väl till drömmarna hos varenda normalt funtad tioåring. Och detta är precis vad som händer snorungarna i familjen Saunders när de råkar komma över en väska fylld med pengar under en shoppingrunda. Den enda haken är att pengarna i väskan är förfalskade och tillhör två klantiga skurkar och deras Cruella De Vil-liknande chef, spelad av Carmen Electra.

Ännu mer komplicerad blir situationen när polisen, ledd av en tankspridd Tim Curry, kommer barnen på spåren och arresterar deras far Wayne (Patrick Swayze). Nu måste de tre syskonen både rentvå sin pappa och försöka sätta dit skurkarna, men de har ändå tid till diverse dråpliga aktiviteter.

"En galen jul" är en mycket töntig film. Trots att man försöker tilltala hela familjen genom att göra filmens barn till allt från småungar till tonåringar och därmed bredda vilka sorters skämt som används har jag svårt att se någon över tioårsåldern tycka att detta är speciellt roligt. Skämten ligger på nivån att Currys karaktär inte kan komma ihåg namn på folk och istället kommer med löjliga felsägningar. Det finns även en otroligt fånig underhistoria som rör självaste jultomten - finns han eller inte?

Omslaget försöker dra paralleller till "Ensam hemma", men "En galen jul" saknar de riktigt brutala "Tom & Jerry"-elementen som gjorde den filmen så underhållande när man var liten. Därmed inte sagt att skurkarna inte råkar ut för diverse olyckor och förnedringar i sin jakt på att återfå pengarna, men detta har gjorts på både roligare och mer sadistiskt vis förut.

Finns inget.

1. Filmen utspelar sig i Edmonton i Kanada och köpcentrumet West Edmonton Mall. Det är sannerligen ett storslaget varuhus, komplett med skridskorink och surfvänlig pool med konstgjorda vågor. Jag kan sätta pengar på att köpcentrumet varit med och finansierat filmen, för "En galen jul" är som en enda lång reklamfilm just för denna anläggning.

2. Tim Currys roll var ursprungligen tänkt att göras av Leslie Nielsen.

3. Tidigt 2008 diagnosticerades den gamla svärmorsdrömmen Patrick Swayze med cancer som han nu behandlas för.

JOEL FORNBRANT (2008-11-29)