Ytterligare en lyckad engelsk miniserie

Hur ofta ser man en hel TV-serie på en enda kväll, i en enda sittning? Jag gjorde det nyligen och det var en riktigt trevlig upplevelse. Det handlar nu inte om någon 24 avsnittsserie utan vi pratar om ett pilotavsnitt på 45 minuter och ytterligare fyra avsnitt på vardera 25 minuter. Totalt handlar det alltså om knappt två och en halv timme men det var väl investerade tid och en perfekt serie att se i en sittning. Seriens titel är "Dead Set" och gick ursprungligen på engelsk TV.

Serien handlar om inspelningen av engelska "Big Brother" och hur några människor utanför huset, av okänd anledning, förvandlas till zombies som sen smittar ytterligare som sen smittar ytterligare och så vidare. Inne i huset är man dock lyckligt ovetandes om vad som hänt till dess deltagarna börjar märka att kamerorna står stilla och ingen straffas när det bryts mot reglerna.

När sen en ut teamet bakom inspelningen, Kelly, tar sig in i huset går det upp för deltagarna vad som hänt och att det nu verkligen handlar om att stanna i huset. Jag håller med om att det kan låta lite larvigt vid första anblicken men det funkar faktiskt. Mycket tack vara att själva "Big Brother"-delen inte används till mer än som en anledning till att personerna befinner sig i huset. Vi slipper lära känna deltagarna allt för väl utan man nöjer sig med att presentera dem lite lagom. Det läggs inte en massa tid på att visa dem i huset innan allt börjar hända.

Kvalitén är dessutom hög på serien och man har inte sparat på specialeffekterna. Folk äts upp till höger och vänster och dessutom visar de rätt mycket, speciellt med tanke på att det är en TV-serie det handlar om och inte en film. Även skådespelarna, med några undantag, gör riktigt, riktigt bra ifrån sig. Speciellt seriens huvudperson Kelly och seriens elaking Patrick som spelas av Jaime Winstone och Andy Nyman.

Den största skillnaden jämfört med klassiska zombiefilmer är att zombiesen här är riktigt duktiga på att springa. I vanliga fall brukar de ju vara slöa och hasa sig fram men här springer de lika bra som normala människor, om inte bättre. I vanliga fall brukar jag inte gilla detta faktum (som vi ser mer och mer av i zombiefilmer nu för tiden) men här köper jag det. Det funkar och då får man inte haka upp sig på hur det "borde" vara. "Dead Set" är en riktigt bra serie och det är bara att hålla tummarna för att svensk TV hittar den och köper in den.

DVD:n har förvånansvärt mycket extramaterial för att vara en TV-serie. Vi får borttagna och/eller alternativa scener från några av avsnitten och inte mindre än sju kortare dokumentärer om allt från hur man krossar en zombies huvud med en brandsläckare till hur man gör en avgjutning av Andy Nymans huvud och en rundvandring i "Big Brother"-huset.

Det är dessutom rätt kul att de Davina avslappnat prata med regissören och de andra i full zombiesminkning. Det känns lätt bisarrt. Vi får också intervjuer med Yann Demange, Davina McCall, Charlie Brooker och Andy Nyman. Manusförfattaren Charlie Brooker verkar för övrigt rätt udda…

1. Det som gör dessa engelska miniserier så otroligt bra är att de har en förmåga att få exakt rätt längd på serierna. Man drar inte ut på det som amerikanerna har en förmåga att göra.

2. Davina McCall som spelar programledaren för "Big Brother" har även den rollen i verkliga livet. Hon spelar med andra ord sig själv i serien och hon gör det faktiskt riktigt bra med tanke på att hon här blir en zombie.

3. Det ska bli kul att se hur lång tid det tar innan det kommer en amerikansk remake av serien…

HANS-ÅKE LILJA (2009-01-22)