Gudfadern bland superhjältefilmerna

Sällan har en uppföljare till en superhjältefilm föregåtts av så mycket förväntningar. Bröderna Christopher och Jonathan Nolan blåste nytt liv i Batman-franchisen med "Batman Begins" och gav äntligen Den Mörke Riddaren den seriösa behandling han alltid krävt. De tidigare inkarnationerna föll snabbt i glömska när bröderna tog över.

Redan i slutet av "Batman Begins" hintade man att huvudskurken i uppföljaren "The Dark Knight" skulle bli Jokern, och genast började spekulationerna att komma. Vem skulle axla denna roll som Jack Nicholson enligt många gjort den definitiva versionen av i "Batman" (1989)? Lotten föll på Heath Ledger, en karaktärsskådespelare, som stod på gränsen till sitt stora genombrott.

Alla vet ju vad som hände. Heath Ledger dog efter avslutad inspelning och kunde inte skörda frukten av sin sista insats. För det här är Heath Ledgers film helt och hållet. Ingen kan säga något annat. Han är visserligen med i filmens första scen och orkestrerar ett ganska annorlunda bankrån, men det är först 20 minuter in i filmen när han verkligen introducerar sig som vi köper hans version av Jokern. Det är tre magiska minuter när han träffar Gothams alla maffiabossar (som han stulit 68 miljoner av i inledningen) och pratar allvar med dem. Han gör ett litet trolleritrick med en penna och så är det klippt.

Jokerns anledning till att prata med maffiabossarna är att han erbjuder sig att döda Batman (Christian Bale) eftersom han är den ende som kan sätta käppar i hjulen för deras verksamhet. Jokern kräver hälften av deras samlade monetära innehav, vilket bossarna initialt givetvis inte kan gå med på. Men till slut viker de för Jokerns krav - han är minst lika farlig för dem som för resten av Gotham.

Batman har tidigare dömt ut Jokern som en perifiär småskurk i jakten på maffiabossarna, men när Jokern börjar döda människor och inte ämnar sluta innan Batman ger sin verkliga identitet till känna inser även han att han har att göra med en fullständigt psykopatisk terrorist.

Till sin hjälp har han sin gamla poliskollega Jim Gordon (Gary Oldman), den drivna distriktsåklagaren Harvey Dent (Aaron Eckhart), ex-flickvännen Rachel (Maggie Gyllenhaal), påhittiga uppfinnaren Lucius Fox (Morgan Freeman) och trogna betjänten Alfred (Michael Caine).

"The Dark Knight" är en väldigt lång film (ca 2,5 timmar) och har en komplicerad och matig plott som egentligen hade räckt till två filmer, men det finns en poäng med helheten och alla stationer i Jokerns djävulska plan, även om man inte direkt hade gråtit om filmen varit en halvtimme kortare.

Det känns lite fel att säga att Christian Bale gör huvudrollen, även om han gör sin roll med samma galans som i förra filmen, men som tidigare sagt: Det här är Heath Ledgers film. Han gör den defintiva Jokern, så enkelt är det. Alla manér och ticks han kryddat rollen med är bara små enkla detaljer som verkligen ger liv åt denna skabbiga skurk. Man får aldrig veta speciellt mycket om hans bakgrund eller normala liv. Det är ganska självklart att han har en stor intelligens och har oanade resurser, men mycket mer än så får vi inte veta och jag tycker det är bra. Det lämnar en mystik efter sig som är tilltalande på sitt sätt.

Det är lätt att glömma bort i Heath Ledger-dimman att även Aaron Eckhart troligen gör sin livs roll som Harvey Dent/Two-face, en karaktär som tidigare i franchisen dragits rejält i smutsen av en totalt överspelande Tommy Lee Jones. Eckhard ger karaktären de två ansikten den bokstavligen behöver, dess extremer, dess olikheter. Först den naturliga hjälten med civilkurrage upp till öronen, den som rensar upp i träsket och verkar i de godas tjänst. Och sen, när han förlorat allt, vänder på steken och blir en bitter, psykiskt och fysiskt skadad hämnare. Han blir visserligen ingen skurk, men är beredd att ta till vilka medel som helst för skipa sin numera tudelade bild av rättvisa.

Som ni förstår är "The Dark Knight" en av årets filmer, och en superhjältefilm som tar hela genren till en annan nivå. Det är som en "Gudfadern" bland superhjältefilmerna om ni förstår vad jag menar. En rik och intrikat historia som råkar ha en läderlapp och en clown i huvudrollerna.

Grundstommen bland extramaterialet är en bakomfilm i fem delar som går under det lite märkliga gemensamma namnet "Gotham Uncovered: Creation of a scene". Det är en rent filmteknisk genomgång med fokus på kameror, ljud och specialeffekter. Vi får även en genomgång av Batmans nya dräkt och hans mycket speciella motorcykel som dyker upp under andra hälften av filmen.

Stor vikt läggs på de sekvenser som spelades in med IMAX-kamera, denna speciella jättekamera som filmar med extremt hög upplösning för extra djup och skärpa, vanligtvis använd i dokumentärfilmer för visning i speciella IMAX-biografer med jättelik, välvd duk. Min favoritdel i dokumentären är annars den när kompositören Hans Zimmer sitter och meckar fram Jokerns ljud...

Separat kan man se de sex IMAX-inspelade sekvenserna som här presenteras i sitt fulla format. I och för sig ska man nog ha en rejäl tv eller ännu hellre en projektorduk för att verkligen njuta av dessa scener.

I filmen figurerar ett nyhetsprogram som heter "Gotham Tonight" med ankaret Mike Engel (Anthony Michael Hall) som vi ser snuttar av då och då. Här får vi samtliga klipp på sammanlagt 45 minuter. Rätt kul att se då det är väldigt seriöst gjort även om Hall inte riktigt är trovärdig som nyhetsankare. Ganska ambitiöst att göra så kompletta och verklighetstrogna klipp när de användes så lite i filmen.

Innan extramaterialet är över kan man ta del av ett gäng gallerier och ett antal trailers och tv-spottar.

Personligen kan jag sakna något sorts porträtt av Heath Ledger bland extramaterialet. Inte enbart för att han dog utan även för hans obskrivliga insats, men ingen skådespelare kommer till tal över huvud taget i extramaterialet.

1. Den lilla lilla bihistorien med den Wayne Enterprises-anställda ekonomen som tror sig kommit underfund med att Bruce Wayne är Batman får ett iskallt avslut genom en synnerligen dräpande fråga av en brett leende Lucius Fox. Så coolt och perfekt levererat av Morgan Freeman.

2. Jag gillar verkligen musiken i filmen som mest ligger och svävar på ett hotande sätt i bakgrunden tills den brakar lös i några mäktiga stycken.

3. Jag har läst snack om att Robin ska introduceras i nästa film och får dåliga vibbar av det. Jag tycker det är fel väg att utveckla denna nystart av serien.

ANDERS JAKOBSON (2008-12-12)