Kort säsong där allt händer

Som ni säkert minns slutande säsong 7 av "CSI" med att Sara låg fastklämd under en bil medan vattnet runt henne steg och hotade att dränka henne. Säsong 8 tar vid direkt där och vi får följa hur teamet räddar Sara och hon och Grissom kan äntligen vara öppna med sitt förhållande. Det är dock inte helt problemfritt utan Sara tvingas flytta från nattskiftet till dagskiftet och får där också en ny partner vid namn Ronnie som mest verkar gå henne på nerverna med alla sina frågor.

När sen säsongen väl är igång fortsätter det av bara farten och säsongen utvecklas till en av de bästa i seriens historia. Dels får vi en crossover och den här gången är det inte till någon annan av de "CSI"-serierna som finns. Här är det "Brottskod: Försvunnen" (båda serierna går på CBS) som man gått samman med och gjort två avsnitt som hör ihop. Historien tar sin början i Las Vegas och "CSI" för att sen övergå i "Brottskod: Försvunnen". Då jag inte sett något avsnitt av "Brottskod: Försvunnen" tidigare känns det dock mest rörigt och i och med att jag inte har någon kontroll på karaktärerna som ingår i den serien blir avsnittet rätt ointressant. Det är dock ett kul initiativ och följer man båda serierna är detta säkert hur kul som helst.

Man göra även ett avsnitt där man försöker skoja till det hela och det verkar nästan som om man avsiktligt försökt göra ett komiskt avsnitt. Tyvärr lyckas man inte speciellt bra utan det blir mest konstigt. Sen i avsnitt 15 dyker killarna från Mythbusters upp och ses studera Nick när han utför ett experiment. Det är allt de gör i avsnittet och det känns rätt konstigt att de över huvudtaget är med och jag har ärligt talat ingen aning om varför man låter dem dyka upp. Dessutom förlorar vi också två karaktärer i serien under denna säsong (och nu blir det lite spoilers så läs inte mer om du inte vill veta vad som händer… OK, du är varnad!).

Den ena karaktären som försvinner är Sara Sidel som när det trauma hon utsatts för börjar komma ikapp henne inte längre orkar fortsätta som del av CSI-gruppen. Så hon sprättar helt enkelt bort sitt namn från tjänstevästen, skriver ett brev till Grissom och sätter sig sedan i en taxi för att försvinna bort i horisonten. Efter detta ser vi henne inget mer och även om det är fullt möjligt att hon kommer tillbaka får hon i dagsläget ses som borta ur serien.

Den andra karaktären som försvinner under säsongen är en av de som varit med från början. Anledningen var personliga (knarkrelaterade) problem som skådespelaren hade vilket gjorde att han fick sparken (om man nu ska tro det som skrivs) från serien. En del har säkert redan räknat ut att det är Gary Dourdans karaktär Warrick Brown som försvinner. Redan i avsnitt nio börjar han stångas med en av Las Vegas maffiabossar och det är det som till slut kommer ikapp honom. Jag ska inte gå in på detaljer men när säsongen är över står det helt klart att han inte kommer tillbaka. Han är borta och kommer så att förbli!

Tyvärr blev säsongen åtta avsnitt kort tack vare manusstrejken i Hollywood och det gör att upplösningen känns aningens framstressad. Min gissning är att det från början var tänkt att det skulle vara flera avsnitt som tillsammans ledde fram till den upplösningen vi nu får i ett enda avsnitt. Detta gör dock att säsongens upplösning kommer rätt oväntat och det är inte utan att man blir lite tagen…

När det gäller extramaterialet har man knappast sparat på krutet den här gången. Förutom kommentarspår till några av avsnitten och en borttagen scen där Cathrine söker igenom Grishams lägenhet får vi dessutom en hel hög med kortare dokumentärer. En handlar om Sara Sidels uttåg ur serien, varför, hur och dessutom en hel del om vad hon gjorde när hon fortfarande var kvar i serien.

Vi får även en dokumentär om William Friedkin som dyker upp som gästregissör under säsongen. Vi får en om ljussättningen av serien och en om de insekter som dyker upp, och har stor betydelse, under säsongen.

Vi får också en närmare till på avsnittet "You Kill Me" där labbråttorna, det vill säga de karaktärer som har mindre roller som labbanställda får komma till tals. Ett kul och ovanligt avsnitt för övrigt.

Dessutom får vi en dokumentär som går igenom säsongen i stort och alla skådespelarnas öden under säsong 8. Denna är för övrigt bäst av de dokumentärer vi bjuds på.

1. Med tanke på hur säsongen slutar ser jag verkligen fram emot att se vad som händer i säsong 9!

2. Ett riktigt bra avsnitt är det där syskonen Marlon & Hannah som vi sett i ett tidigare avsnitt återigen dyker upp.