Fullt upp för Dexter Morgan

Dexter Morgan är tillbaka i en tredje säsong av "Dexter" och den här gången blir han mer normal än han någonsin varit tidigare. Han får en bästa vän och han ska bil familjefar. Men går det att kombinera detta med hans mörkare sidor? Kan han vara en seriemördande familjefar?

Säsongen börjar med att Dexter utför ett av sina mord och då av misstag råkar ha ihjäl en oskyldig människa. Inte nog med att han, Oscar Prado, är oskyldig - han är dessutom bror med åklagaren Miguel Prado som spelas briljant av Jimmy Smits. Miguel misstänker dock inte Dexter utan tror att dennes efterforskningar av hans bror är ett bevis på hans beslutsamhet att finna broderns mördare. Inte ens när han kommer på Dexter precis efter att denne mördat Freebo (som alla tror är den som mördade Miguels bror) misstänker han att det är Dexter som är hans brors mördare. Mötet gör dock att han sakta men säkert börjar inse vad Dexter egentligen är…

Detta visar sig dock inte vara något problem. Miguel vill nämligen också ta ett liv och efter ett tag börjar Dexter faktiskt tro att han fått en bästa vän som han kan dela allt med, inklusive sin mörkare sida. Detta leder så småningom fram till att Dexter bryter mot sin kod och tar med sig Miguel när det är dags för nästa mord. Han låter honom till och med hålla i kniven… Detta förändrar dock Miguel som nu har fått smak för blod. Han börjar genast leta nya offer som han och Dexter kan ta sig an.

Samtidigt är Miguel och Oscars bror Ramon Prado besatt av att få fast Oscars mördare och då Dexter och Miguel är de enda som vet Freebo är död måste de nu se till att Ramon inte avslöjar deras lilla hemlighet. Och det är här säsongens andre mördare dyker upp. Han går under namnet "Skinner" för att han skär bort stora bitar av sina offers skinn. "Skinner" är också han på jakt efter Freebo och alla som på något sätt kopplats ihop med Freebo står nu på "Skinners" dödslista.

Som om allt detta inte vore nog har Dexter också fullt upp med privatlivet. Dels måste han bestämma sig för om han vill vara delaktig i sitt och Ritas kommande barn, något som inte är helt självklart för Dexter. Dessutom vill Rita till Dexters förskräckelse att de gifter sig och flyttar ihop. Dexter som har ett enormt behov av att själv ha kontroll över sitt liv ställs nu inför sitt svåraste val hittills; bilda familj med Rita eller behålla sitt gamla liv.

Tredje säsongen av "Dexter" skiljer sig en del från de tidigare säsongerna då Dexter får mer privata problem här. Klarar han av att vara far och make? Är det bättre att han håller sig undan för att inte "förstöra" det kommande barnet genom att göra det till en kopia av honom själv? Kan han som alla andra "normala" människor ha en bästa vän som han delar allt med? Dessa frågor tillsammans med Jimmy Smits i rollen som Miguel Prado gör tredje säsongen till en av de bästa. Att Smits var en bra skådespelare visste vi som sett honom i "Lagens änglar" och "På spaning i New York" redan men här tar han det till nya höjder. Han är perfekt som Miguel och han kompletterar Michael C. Hall i rollen som Dexter på ett fullständigt perfekt sätt.

De som sett tidigare säsonger av "Dexter" kommer för övrigt också att bli lite förvånade över hur säsongen slutar. Det är inte ett typiskt "Dexter"-slut om ni förstår vad jag menar… Istället för att sluta med ett brutalt mord slutar säsongen istället rätt lyckligt, åtminstone för Dexter…

Tyvärr är inte extramaterialet lika bra som själva serien när det gäller "Dexter". Det enda riktiga av intresse vi bjuds på här är intervjuer med skådespelarna. Annars är det textinfo om karaktärerna och vad de gör i säsong 3 vilket är rätt onödigt eftersom vi just sett säsong 3 och ett fotogalleri. Visserligen är "Dexter" en serie som det görs snygga posters till men ändå… Hur kul är det att titta på bilder?

En sak som vi får som är lite kul (en gång) är något som heter "Victims Match". Här får vi namn och bild på alla offer i säsong 3 och sen ska vi avgöra om det är Dexter, Miguel eller "Skinner" som dödat dem. Gissar vi rätt får vi se ett klipp, annars får vi gissa igen.

1. Säsong 4 har redan visats på tv och 5:an är på gång, så det är bara att luta sig tillbaka och vänta på att Dexter återigen dyker upp.

2. Det antyds lite att det är slut med besök från Dexters döda far efter säsong 3 men jag hoppas att det inte stämmer. Han är alldeles för viktig för Dexter.

3. Dexters syster Deb börjar i slutet av säsongen att forska lite i deras fars otrohetsaffärer. Kommer hon där hitta bevis för att Dexter och Ice-Truck Killer är bröder? Vi får se i nästa säsong…