Given referensfilm för Star Wars-fans

Enligt TV Guide-citatet på omslaget till den här filmen bleknar nästan alla andra äventyrsfilmer i jämförelse med "Tjuven i Bagdad". Även "Star Wars"-farbrorn George Lucas är citerad där han säger att det här är "en av historiens bästa äventyrsfilmer". Med tanke på att filmen är 68 år gammal är jag på inget sätt beredd att säga emot: "Tjuven i Bagdad" är, sedd ur en kontextuell synvinkel, minst lika imponerande som det Lucas själv gjorde när han premiärvisade första "Star Wars"-filmen 1977.

Historien handlar om prins Ahmad (John Justin), den lille tjuven Abu (Sabu) och deras kamp mot den onde trollkarlen Jaffar (Conrad Veidt). Äventyret tar oss genom ett drömskt Mellanöstern med flygande mattor, en gigantisk ande i en flaska och tjuvaktig magi. Självklart finns även en prinsessa med i bilden. Ni fattar grejen: storslaget, sagolikt och ädelt - helt omöjligt att inte frossa i. På Oscarsgalan 1941 plockade "Tjuven i Bagdad" statyer för scenografi, foto och specialeffekterna (som i sin tid måste ha varit hisnande att uppleva).

Att George Lucas gillar det här är uppenbart eftersom "Tjuven i Bagdad" och första deltrilogin i "Star Wars"-serien innehåller mängder av likheter: Lucas story innehåller samma sätt att spela an på de klassiska sagornas grundläggande kamp mellan ont och gott. Öppningsscenen i "Tjuven i Bagdad" förklarar dessutom med all önskvärd tydlighet var Lucas hittade inspiration till sitt Mos Eisley. För den filmhistoriskt intresserade och för alla "Star Wars"-fans är "Tjuven i Bagdad" obligatorisk referensfilm, för alla andra är den väl värd att se som söndagsmatiné.

Det finns skriven biografi om Sabu samt en skriven trivia om filmen som är lite så där IMDb-trivia-småmysig att läsa genom. Inspelningen av filmen fick bland annat flyttas efter att andra världskriget bröt ut - bara en sån sak. Man kan även nostalgisurfa genom originaltrailers på gamla filmer. Känns med tanke på filmens ålder och kultstatus som att någon, vem som helst, kunde ha kostat på sig en ordentlig dokumentär istället för den här halvmesyren.

1. Inte bara George Lucas verkar ha inspirerats av "Tjuven i Bagdad", även John Williams (som gjort musiken till alla "Star Wars"-filmerna) måste ha hämtat viss inspiration från filmen. Den blåsorkester som uppträder i början av "Tjuven i Bagdad" spelar en melodi som är misstänkt lik kejsarens egen när han anländer till Dödsstjärnan.

2. För övrigt var budgeten till "Tjuven i Bagdad" större än den man la på "Borta med vinden".

3. Är det något som på många sätt gått förlorat på senare år är det Mellanösterns rika sagohistorier och dess drömska mystik. Idag är ju Bagdad istället föremål för fruktansvärda krigsscener och en omvärldens hets mot hela den folkgrupp vi kallar araber.

JOAKIM JOHANSSON (2009-01-09)