Tre begravningar av en och samme man

I "The three burials" spela Tommy Lee Jones huvudrollen samtidigt som han regisserar och även om jag inte visst att Jones regisserade är jag inte direkt förvånad. Han gör dessutom ett riktigt bra jobb. Filmen handlar om Pete Perkins (Jones) som på sin farm anställt den illegale arbetaren Melquiades Estrada (Julio Cedillo) som han också är riktigt god vän med. Estrada har illegalt kommit till USA från Mexico och han berättar för Pete att han inte träffat sin fru och sina barn på fem år. Han får också Pete att lova att om något skulle hända honom (det är farligt att vara illegal invandrare i USA) så ska han se till att han begravs i sin hemstad i Mexico samt berätta för hans fru vad som hänt.

Och naturligtvis händer det Estrada något. Den nyinflyttade och högst arrogante gränspolisen Mike Norton (Barry Pepper) råkar av misstag skjuta ihjäl Estrada när han tror att denne skjuter mot honom. För att dölja vad han gjort begraver han honom (Estradas första begravning) och hoppas att ingen ska hitta kroppen. Naturligtvis hittas den men även om den lokale sheriffen vet vem mördaren är så är han inte speciellt intresserad av att sätta fast honom. Han är trots allt en lagens man och offret bara en illegal invandrare.

Pete vägrar dock acceptera detta och bestämmer sig för att hålla sitt löfte till Estrada och dessutom låta Mike betala för vad han gjort. För att göra det kidnappar han Mike och tvingar honom att gräva upp Estrada från hans enkla grav (hans andra begravning) staten gett honom och sen även att följa med över gränsen till Mexico för att ge Estrada den (tredje) begravningen han förtjänar.

Historien berättas i en blandning av nutid och tillbakablickar och till en början är det rätt svårt att hänga med i svängarna men ju lägre filmen pågår och man kommer in i sättet den berättas på, desto lättare blir det och till slut börjar jag till och med uppskatta sättet den berättas på. Tyvärr håller den på lite för länge (knappt två timmar) och emellanåt blir det lite väl segt. Det rids väldigt mycket och förmodligen hade filmen mått bättre av att man klippt ner dessa scener lite.

Sen är det också en hel del som lämnas obesvarat när filmen väl är slut. Allt är nämligen inte som det ska med Estradas bakgrund och familj men vi får ingen förklaring till varför eller hur det egentligen förhåller sig och det känns lite snopet. Tommy Lee Jones och Barry Pepper är dock väldigt bra som den envise Pete och den arrogante Mike men det kommer väl knappast som en överraskning. Däremot var det kanske inte lika väntat att även Julio Cedillo (Estrada), January Jones (Mikes fru) och Melissa Leo (Petes älskarinna Rachel) skulle göra riktigt bra ifrån sig i sina roller. "The three burials" är definitivt en sevärd film som knappast kommer att etsa sig fast i historieböckerna… även om den faktiskt fick ett par priser på filmfestivalen i Cannes.

Extramaterialet består av några dokumentärer där både filmen och filmens musik avhandlas. Vi får också se en hel del inslag från filmfestivalen i Cannes. Förmodligen för att det gick väldigt bra för filmen där men samtidigt för att de inblandade då gjorde massor av framträdanden där de pratade om filmen. Hur som helst är de rätt kul att se.

Vi får dessutom några bortklippta scener som faktiskt skulle ha kunnat få vara kvar i filmen. En del tillför definitivt mer än de många ridscenerna i filmen gör.

1. De två priser filmen fick på filmfestivalen i Cannes var för bästa huvudroll (Jones) och bästa manus.

2. Det är lite synd att man kortade titeln här i Sverige. I original heter den "The Three Burials of Melquiades Estrada".