Starka och kontroversiella avsnitt

Säsong sju och åtta av "South Park" upplevde jag som underhållande men att de riktigt starka avsnitten inte fanns där. Det är det ändring på till säsong nio som rymmer en rad riktigt bra avsnitt. Det hela börjar i det första avsnittet där Mr Garrison gör ett sexbyte och alltså blir en kvinna - det vill säga Mrs Garrison. Men det är faktiskt inte det sjukaste i avsnittet, utan det är när Kyles pappa opererar om sig till en delfin, eftersom han alltid velat vara en sådan. Designen av delfinpappan är helt sjuk, obehaglig men samtidigt otroligt komisk.

Det andra avsnittet "Die Hippie, Die" hamnar högt upp på min personliga topplista över "South Park"-avsnitt. Det är en parodi på den riktigt usla katastroffilmen "The Core" men här kommer hotet från ett gäng hippies som intar South Park, och som man vet sedan tidigare hatar Cartman hippies nästan mer än allt annat och blir sålunda ledande i striden mot dem. Underbart kul. Katastroffilmstemat återkommer lite senare i säsongen i "Two days before the Day after Tomorrow" som avrättar en av mina personliga favoritkatastroffilmer. Kul, men inte lika roligt som hippieavsnittet.

Andra starka avsnitt är bland annat "The Losing Edge" där killarna spelar baseball och gör allt för att förlora, vilket inte är så lätt då motståndarna inte heller vill vinna, samt "The Death of Eric Cartman" där Cartman gör något så fundamentalt elakt mot sina kompisar att de beslutar sig för att ignorera honom totalt, vilket i sin tur leder till att Cartman tror att han dött och har några uppdrag kvar att göra innan han kan lämna jorden.

Kvar för mig att beröra är tre avsnitt som skapade lite extra uppmärksamhet, både positivt och negativt. "Best friends forever" var det första "South Park"-avsnitt som vann en Emmy, och lite lustigt nog är det Kenny som står i fokus. Han får tag på en PSP och blir riktigt vass på spelet "Heaven vs. Hell", så vass att det tar upp all hans vaken tid, vilket leder till att han blir påkörd medan han spelar och hamnar på sjukhus med respirator. Men medan han svävar mellan liv och död hamnar han i himlen där det visat sig att spelet i själva verket varit ett test för att få fram en person som kan leda de himmelska styrkorna i den ultimata striden mot helvetets demoner.

De två andra avsnitten skapade kontroverser bland religiösa formationer, vilket inte är helt oväntat. "Trapped in the closet" handlar om Scientologer, och hänger ut både Tom Cruise, John Travolta och R. Kelly. Detta avsnitt var sannolikt anledningen till att Isaac Hayes hoppade av serien som röstskådespelare till Chef. Hayes är nämligen Scientolog. Det andra avsnittet heter "Bloody Mary" och innehåller en blödande staty av Jungfru Maria, dock blödande på ett olämpligt ställe...

Trey Parker och Matt Stone försvarar sig med att de skämtat om alla andra religioner så varför skulle Scientologer och katoliker vara ett undantag? Som jag konstaterat tidigare så finns det alltid ett vettigt budskap i deras historier, även om omgivningen både kan vara grov, osmaklig och kontroversiell. Men det är ju alltid underhållning det handlar om, och nionde säsongen av "South Park" är verkligen underhållande.

Som vanligt bidrar Trey Parker och Matt Stone med sina traditionsenliga minikommentarer till avsnitten. Alltid underhållande och intressant.

1. I ett avsnitt visas en polisteckning på killarna upp, och det är helt oväntat en seriös, verklig teckning av dem. Här kan ni se den, det är något riktigt läskigt över den...

2. Kontroversen kring Scientolog-avsnittet "Trapped in the closet" är både häpnadsväckande och intressant. Här finns mer att läsa.

3. Jag måste ge lite beröm till Paramount för den raska och seriösa utgivningen av "South Park" på DVD. På mindre än ett och ett halvt år har nio säsonger kommit ut och Sverige är helt i kapp den europeiska utgivningen. I mars släpps säsong 12 i USA så vi ligger verkligen inte långt efter.

ANDERS JAKOBSON (2009-02-13)
Relaterade recensioner (15)
Genre: Animerad, TV-serie