Tredje gången gillt

I "Beck 19" som har titeln "Gamen" söker Beck och Gunvald efter en försvunnen politiker som förutom att han försvunnit även är spelberoende. Bland de misstänkta finns bland annat några partikamrater till den försvunne som inte vill att det ska komma ut att han är spelberoende men även en spelklubbsägare och en person som går under namnet Gamen. Det är nu upp till Martin och Gunvald att lösa mysteriet och hitta den försvunna politikern…innan det är för sent.

"Beck 19" fortsätter i samma stil som de två tidigare i den här omgången. De fortsätter med andra ord att vara suveränt bra. Mikael Persbrandt är som vanligt perfekt som Gunvald Larsson. Han kör på med sitt grova språk och sin hårda stil. I "Gamen" får vi dock även se en mjukare sida av Gunvald. Han är bland annat barnvakt åt sin systerdotter och han mjuknar helt klart upp när han vistas i samma rum som kollegan Lena Klingström. Man kan även ana att det kan, någon gång i framtiden, bli någon mellan Gunvald och Martin Becks dotter Inger… Den som fortsätter att titta får se.

Martin själv kämpar med de blandade känslorna han har i och med att han fått Lena som kollega igen. Då de i omgång två hade ett förhållande som sprack blir deras arbetsförhållande nu lite spänt…milt sagt. Alla som sett en Beck-film vet ju hur komplicerad Martin är. Han krånglar till det mesta och så även detta. Peter Haber gör som vanligt rollen perfekt och antagligen känner han sin rollfigur så väl att han gör rollen mer eller mindre utan att tänka. Haber är Martin mer än han spelar honom, om ni förstår vad jag menar.

Personligen är jag dock glad att Lena är tillbaka. Hon spelas mycket bra av Stina Rautelin och rollen tillför filmen en hel del. Sen har vi ju även Måns Nathanaelson. Personligen tyckte jag inte han var någon vidare skådis innan jag såg honom i Beck-filmerna. Här är han perfekt som rookien Oskar. Han och Persbrandt har en mycket bra kemi och deras scener är mycket underhållande.

Så, sammanfattningsvis fortsätter teamet bakom Beckfilmerna leverera mycket bra filmer. Tredje omgången är fortfarande den bästa och filmerna blir bara bättre och bättre. Nu väntar jag med spänning på nästa, och nästa, och nästa…

Filmen har inget extramaterial.

1. Om jag förstått det hela rätt så spelas alla åtta filmerna in samtidigt vilket innebär att de på morgonen kanske spelar in slutet av film åtta för att på eftermiddagen spela in början på den första. Snacka om att det gäller att ha koll på saker och ting.

2. Det är lite synd att det inte finns något extramaterial med på DVD:erna i Beck serien. Det finns ju bevisligen bakom kulisserna-filmer då sådana visas på TV4 med jämna mellanrum.

3. Martins granne har fått lite mer tid i "Gamen" och det är bra. Han är inte med mycket men, på hela tiden han är med, kan man inte låta bli att le.

HANS-ÅKE LILJA (2007-01-19)