En okej referensfilm, inte mer

Historien om överste Claus von Stauffenberg är känd och något som vi andra världskrigsnördar kan på ena handens fem. Det misslyckade 20 juli-attentatet resulterade i hans avrättning dagen därpå 1944. Om Stauffenberg lyckats hade Hitler sprängts helt i luften, och inte bara kommit undan med halvblessyrer. Kanske hade kriget förkortats, och kanske inte.

De dramatiska händelserna har filmatiserats flera gånger, och den numera mest kända är förstås "Valkyrie" med Tom Cruise i huvudrollen. Den senaste tyska filmatiseringen har Sebastian Koch i huvudrollen och recenseras här.

"Om det hade funkat" är temat för de ovan nämnda filmerna. Man handhar de extremt spännande skeendena med en liten blinkning mot publiken. Mot slutet förtätas spänningen och man sitter och håller tummarna, fastän att man vet att det kommer att gå åt helvete. Det är en problematik som alla filmer baserade på mycket kända verkliga omständigheter alltid lider av. Alltså måste man lägga upp iscensättningen på ett sådant sätt att man i stället kommer människorna nära, och utnyttja ett dokumentärt perspektiv i stället för att luta sig mot dramaturgi.

"Attentatet mot Hitler" är en amerikansk filmatisering från 1990, som nu återutgivits. Brad Davis är kusligt lik den tyske översten, och bär upp rollen väl; från händelserna i Nordafrika i början av kriget, där han blir av med ena ögat och en arm i en explosion, till det bittra slutet i Berlin. Vi får följa med honom under ett par år, där han måste kombinera rollen som ansvarstagande far till sina barn med den mycket farliga rollen som ledare i "Operation Valkyria", en sammansvärjning som gick högt upp i Hitlers led.

Filmen kan man ha och mista. Den är gjord direkt för tv, och är en okej referensfilm, men inte mycket mer. Jag sätter mina stålar på "Valkyrie" i stället.

Denna utgåva innehåller inget extramaterial.

1. Filmens Hitler görs av okända skådespelaren Mike Gwilym. Han sköter sig hyggligt, men får den otacksamma regin att spela över och demonisera sin karaktär. Filmhistoriens bästa Hitler görs förstås av Bruno Ganz i "Der untergang".

2. Brad Davis var döende i AIDS när denna film spelades in, och dog ett par år senare.

3. Filmen är inspelad i Kroatien, och inte i Tyskland. Alla pratar förstås engelska, med lite tysk brytning. Sådant kan man bli irriterad på.

TOBIAS JOHANSSON (2009-04-12)