”Twilight” är alla tonåringars våta dröm

"Twilight" är för tonåringar. 99 procent av filmens publik är tonåringar och de fullkomligen älskar den.

Filmen handlar om Bella som flyttar till Forks, en liten stad i Washington där det nästan alltid regnar. När Bella träffar den gåtfulla och sexiga Edward Cullen tar hennes liv en farlig vändning. Edward är vampyr och har lyckats hålla sin identitet hemlig - tills nu. Bella och Edward älskar varandra, men att inleda ett förhållande med en vampyr är allt annat än säkert för en dödlig.

Historien visar kärleken på ett djupare plan än det fysiska. Tack vare att skådespelarna är relativt okända känns det hela mer trovärdigt. Specialeffekterna i en vampyrberättelse är alltid på gränsen till töntiga. Men "Twilight" klarar sig bra och det märks att filmen är från 2008. Den är annorlunda, avslappnande och ganska rolig. Filmen är rätt i tiden. Med tanke på all hysteri som var, och fortfarande är, kring filmen och dess karaktärer är det inte svårt att avgöra att vampyren Edward är smokin’ hot. Som tonåring hade jag förmodligen älskat "Twilight".

Även om undertecknad är helt fel målgrupp så går det nog att tycka om filmen ändå. Den passionerade kärlekshistorien når dock inte fram. Däremot har "Twilight" en skön miljö som trollbinder. Djupa skogar, vattenfall och vyer gör det hela lite mer vackert. "Twin Peaks"-känslan ligger och gror i bakgrunden under de 120 minuter som filmen utspelar sig. De knallgröna täta skogarna, dimman, solen som nästan aldrig visar sig och personer utan färg i ansiktet - men med knallröda läppar. På något vis är det väldigt vackert och de två timmarna går fort.

Extramaterialet är mycket bra. Här får alla inbitna fans ännu mer att frossa i. Det är så här ett extramaterial ska se ut när filmen släpps på dvd. Här får vi flera borttagna scener och scener i deras originallängder.

I "Becoming Bella " och "Becoming Edward" får vi lära känna rollfigurerna lite mer. Vi får fram för allt veta hur författaren tänkte när hon skrev boken och hur karaktärerna kom till och vad de betyder för henne. Dessutom berättar filmens regissör (Catherine Hardwicke) hur hon under filmandet var noga med att bevara Bella och Edwards karaktärer som de är i boken. Riktigt intressant att få veta hur en regissör jobbar för att behålla en succéromans huvudsakliga story.

En lång intervju med författaren lär oss även hur berättelsen kom till och varför hypen är så stor som den är i dag. Det får vi verkligen ta del av i en dokumentärliknande del som filmats under "Comic Con" i USA, en av världens största serie- och filmmässor. Där blir besökarna bokstavligen hysteriska när "Twilight"-gänget dyker upp.

Det enda jag kan sakna är bloopers eftersom det är något jag är ett väldigt stort fan av. Men trots att jag inte är en del av den trogna fanskaran till "Twilight" är extramaterialet himla intressant att titta på.

1. "Twilight" är baserad på Stephenie Meyers succéroman.

2. Bok nummer två, "New moon", har även den filmatiserats och kommer på bio senare under 2009.

3. Bok nummer tre och fyra heter "Eclipse" och "Breaking dawn".