Rätt bra lågbudgetskräck

När "End of the line" börjar får vi följa några personer som alla har det gemensamt att de befinner sig på samma tunnelbana. Till en början verkar allt vara helt normalt men så helt plötsligt får några av passagerarna ett meddelande på sin personsökare. Alla får det samtidigt och alla reser sig genast upp, tar fram sin heliga kniv och börjar ursinningslöst mörda de passagerare som inte fått något meddelande.

Snart ska det visa sig att de alla tillhör samma fanatiska grupp och meddelandet de fått går ut på att undergången är här och det nu är deras uppgift att skicka hem de icke kristna till Gud innan det är för sent. De icke kristna har dock inga planer på att möta Gud vilket leder till en hel del konfrontationer.

Resultatet blir något som påminner om handlingen i en zombiefilm där människor jagas av dessa blint stirrande varelser som inte går att resonera med, som inte går att förhandla med, som inte går att vädja till. De få som till slut överlever gör sitt bästa för att ta sig upp ur tunnelbanetunnlarna men den stora frågan är vad som väntar när/om de kommer upp till ytan. Är det som hänt något lokalt eller har det hänt över hela stan, eller kanske till och med över hela världen?

Jag gillar "End of the line". Den påminner som sagt lite om zombiefilmer vilket jag uppskattar. Inte för att de kristna i den här filmen äter sina offer men för att de är lika nollställda inför det de gör med sina offer. Dessutom är slutet rätt oväntat vilket alltid är roligt. Det negativa med filmen är dock att skådespelarinsatserna lämnar en hel del att önska. En del av skådespelarna är riktigt usla och de få som faktiskt gör det de ska är lätträknade. Men förutom det är faktiskt "End of the line" en riktigt underhållande film.

Inget extramaterial.

1. Som tur är avslöjar inte det svenska omslaget så mycket av handlingen som det amerikanska.

2. Filmen har vunnit förvånansvärt många priser för att vara den typ av film det är.