Pixar fortsätter uppåt med ny succéfilm

"Upp" är Pixars absolut mest emotionella film hittills. Efter 10 minuter är jag redo att plocka fram näsduken. Då har vi träffat filmens huvudperson Carl Fredriksen som barn där han fascineras av utforskaren Charles Muntz som stuckit till Sydamerika i sitt luftskepp för att fånga en hittills okänd fågel. Han lär känna jämngamla tjejen Ellie som har samma intresse och drömmer om att en dag få bo i ett hus på kanten av Paradise falls. Carl svär att hjälpa henne. Sen får vi i ett dialoglöst montage se hur Carl och Ellie växer upp, gifter sig, skaffar ett hus och arbetar på att uppfylla sin dröm. Men det är alltid något som sätter käppar i hjulen och på ålderns höst orkar inte Ellie mer och Carl blir ensam kvar, gammal, grå och deprimerad.

Snyft!

Men även omvärlden har förändrats och runt Carls hus byggs nya skyskrapor och byggherren vill komma åt Carls tomt men han vägrar. Han flyttar inte förrän han är död, säger han och slänger igen dörren. Men så händer något som gör att Carl måste fly, och var ska han fly om inte till Paradise falls. Med hjälp av en rejäl mängd heliumballonger får han sitt hus att flyga upp i luften och han kan styra resan mot drömmålet. Dock tvingas han släpa på en jobbig men nyttig unge i scouten Russell som råkat följa med.

Men det här är bara starten på det stora äventyret. På plats i Sydamerikan finns nämligen Charles Muntz och hans tränade hundarmé som än jagar efter den mystiska fågeln och inte ens en gammal man och en scout får stå ivägen för jakten.

Den enklaste sammanfattningen av "Upp" är att Pixar har gjort det igen. Det är en underbar film som helt och hållet följer den höga kvalitet de cementerat vid det här laget och som bjuder på varm familjeunderhållning med bländande animationer, fantastiskt skådespel och gott om skämt som alla sorters människor kan skratta åt. Man sitter i vanlig ordning och bara myser åt underhållningen, för "Upp" är en film av extremt hög klass.

Moralen av historien är att aldrig ge upp sina drömmar. Det är aldrig försent i livet att ta itu med dem och stöter man på motgångar under vägens gång så ska man aldrig ge upp. Det är en moralkaka jag gärna tuggar i mig gång på gång.

Massor av extramaterial, så klart. Till att börja med en möjlighet att se filmen i "Cine-Explore", vilket är ett kommentarspår med skaparna Pete Docter och Bob Peterson kombinerat med infällda skisser och klipp. Helt klart ett mycket mer intressant sätt att göra ett kommentarspår än att bara presentera prat, och enbart möjligt tack vare blu-ray-formatet.

Vidare har vi två kortfilmer. Den första visades på bio innan "Upp" och heter "Partly cloudy" och handlar om storkar som lämnar ut djur- och människorbarn. Eller, egentligen handlar det om molnen i himlen som tillverkar dessa "paket". Eller, om man ska vara petig, handlar det om ett speciellt moln och en speciell stork. Molnet är lite mörkare än de andra och lyckas bara framställa otrevliga paket till den stackars storken... En rolig film.

Den andra heter "Dug's special mission" och handlar om hunden Dug som hjälper Carl och Russell i filmen. Här får han diverse meningslösa uppdrag av sina hundkompisar innan han träffar på Carl och Russell, vilket knyter ihop kortfilmen med huvudfilmen på ett snyggt sätt. Dock är inte denna kortis så speciellt underhållande.

Dokumentären "Adventure is out there" tar med delar av Pixarteamet till Venezuela där de bestiger de bergsformationer de tagit med i filmen för att plocka inspiration till sitt arbete. Verkar ha varit ett rejält äventyr men som i allra högsta grad var nödvändigt för filmens slutresultat.

Skiva ett avslutas sedan med lite alternativa versioner till en speciell scen i filmen.

På skiva två finns ett antal dokumentärer som går in lite på djupet om karaktärer, animationsresearch, musik med mera. Allting intressant.

Vi får också ytterligare en alternativ version av en sekvens, denna gång av montagescenen som är i början av filmen, och man kan väl säga att den som slutligen hamnade i filmen träffar betydligt mer rätt i både ton och känsla än den som finns här.

Avslutningsvis ett montage av promoklipp, trailers och ett spel.

1. Ingen Pixar-film utan talande djur – Charles Muntz har uppfunnit ett halsband som översätter hundarnas tal till begripligt språk. En hund dras dock med en inte helt fungerande halsband, vilket leder till stor humor.

2. Att huvudpersonen är en gammal seg gubbe är inget hinder för filmens actionsekvenser och ger dessutom helt nya möjligheter till komiska poänger.

3. Jag nämnde animationerna bara i förbifarten. De är givetvis enastående. I mitt tycke har Pixar alltid haft hög klass sen dag ett och även de tidigaste filmerna håller grymt bra än idag, men nu med "Wall-E" och "Upp" har animationerna blivit ännu bättre och - trots att ordet är fel - realistiska. Texturerna är otroliga i "Upp" och med tanke på att Pixar var överlyckliga när de lyckades få till Scullys päls i "Monsters, Inc" så är det ingenting mot vad man åstadkommer idag.

ANDERS JAKOBSON (2010-02-17)