Ytterligare en succé från HBO

"Generation Kill" handlar om de 40 första dagarna av USA:s invasion av Irak. Vi får följa ett förband marinsoldater som är de första som rullar in i Irak och även senare in i Bagdad. En del av dem är stridssugna och vill inget hellre än att skjuta irakiska soldater. Andra känner frustrationen över de order de tvingas utföra, mot sin vilja. Alla lider de dock av bristen på förnödenheter och den ovisshet hela tiden gör sig påmind. Ingen vet hur länge de kommer att vara där. Ingen vet vad de ska göra från en dag till en annan. Ingen vet om de som de möter är oskyldiga civila eller ett hot. Alla ses som ett hot och behandlas därefter… med förödande effekter.

Det intressanta med "Generation Kill" är att det egentligen inte finns någon handling. Visst, det handlar om de soldater som finns med i förbandet och då speciellt fem av dem som alla åker i samma fordon (varav en är den journalist från Rolling Stones vars bok ligger till grund för serien) men det är mest deras vardag vi får se. Det finns ingen utstakad väg mellan punkt A och B, det finns ingen början och inget slut på serien. Vi får liksom bara haka på under en tid, precis som Rolling Stones-journalisten, och just detta tror jag är en av seriens styrkor.

Serien är skapad av TV-kanalen HBO som spottat ur sig succé efter succé och "Generation Kill" är inget undantag. I rollen som sergeant Brad 'Iceman' Colbert ser vi Alexander Skarsgård och jag måste erkänna att jag är mäkta imponerad av honom och hans rolltolkning. Han klarar rollen som amerikansk soldat galant och åtminstone kan inte jag höra minsta spår av svenska i hans uttal. Övriga skådespelare gör också de riktigt bra från sig och jag giller speciellt James Ransone som spelar Skarsgårds sidekick Josh Ray Person. Nu finns det dock fler framträdande roller i serien och faktum är att alla gör bra ifrån sig vilket inte säger lite. "Generation Kill" har nämligen ett enormt persongalleri.

Förutom att vara bra känns serien även väldigt realistisk. Inte så konstigt när det bygger på en bok av en som faktiskt var där säger kanske en del men som vi vet betyder det inte att något känns realistiskt bara för att det bygger på en verklig händelse. Här gör det dock det och det bidrar säkert till seriens framgång.

En annan sak som jag gillar med serien är formatet. Här får vi sju avsnitt på vardera lite över en timme och sen är det slut. Serien pågår inte i all oändlighet utan har en viss livslängd som känns väldigt rätt. De hinner berätta det som ska berättas men det hinner aldrig bli tråkigt. Det är med andra ord bara att konstatera att HBO gjort det igen och den här gången med svenske Alexander Skarsgård i en av huvudrollerna. Snyggt jobbat!

Att serien bygger på verkliga händelser blir ordentligt kännbart när man ser extramaterialet. Till en börjar får vi ett samtal (i brist på bättre ord) där sex av de soldater som porträtteras i serien (en spelar till och med sig själv) och reportern Evan Wrights där Evan leder samtalet så det blir lite av en intervju med de sex soldaterna. Här berättar de hur lik serien är det som verkligen hände dem. Dessutom är den riktige Brad otroligt lik Skarsgård.

Sen får vi även en bakom kulisserna-film där man återigen får se vilket jobb som lades ner för att få allt att bli så realistiskt som möjligt. Skådespelarna fick gå igenom en enormt krävande träning och blev nästan som de soldater de skulle porträttera. Både skådespelare och de riktiga soldaterna berättar.

Sen får vi även kommentarspår och en videodagbok från inspelningen gjord av skådespelaren Eric Ladin som spelar James Chaffin i serien samt några bortklippta dialoger. Fråga mig inte hur man kan klippa bort enbart dialogerna men så är det…

Sen står det även på omslaget (visserligen bara på den i kartong som själva plastfodralet stoppas i) att det ska finnas ett häfte med ordlista över militärjargong uppdragskartor och mycket annat men den saknades i det ex jag fick och Warner har bekräftat att att det är felaktig info på omslaget. Häftet ska inte finnas med.

1. Evan "Scribe" Wrights bok som ligger till grund för serien släpps av Nordstedt på svenska i september.

2. Återigen måste jag berömma Alexander Skarsgård. Han är riktigt bra här!

3. Inte en enda gång nämns Evan Wright vid namn i serien. Scribe, Rolling Stone eller Reporter men inte vid hans riktiga namn.