Ett köttåg med tvivelaktig ändstation

"The Midnight Meat Train" är precis vad det låter som, ett köttåg som åker i natten. Mer precis så är det tunnelbanan i New York som är tåget och massmördaren Mahogany som tillför köttet. Tillvägagångssättet är alltid detsamma. Personer försvinner spårlöst från nattågen och återfinns aldrig. Som tittare vet man att det är Mahogany som ligger bakom deras försvinnande redan från början, vi får hela tiden se hur han går tillväga och den som tror att detta är en deckare där tittaren ska lösa gåtan, kan inte ha mer fel.

Redan från början får vi alltså se hur Mahogany klubbar ner resenär efter resenär med sin kötthammare. Efter att han haft ihjäl den klär han sen av dem, drar bort naglar och tänder, rakar av dem håret för att till slut hänga upp den som slaktade djur i det handtag som sitter i taket på vagnarna.

Mitt i allt detta hamnar fotografen Leon som är ute i natten för att föreviga staden från den lite skitigare sidan. Tack vare diverse tillfälligheter kommer han Mahogany på spåret och bestämmer sig för att istället för att anmäla honom fotografera honom när han begår sina dåd (allt för konsten). Naturligtvis blir han påkommen och överfallen även han. Frågan är bara om han kan vinna i en kamp på liv och död mot Mahogany?

Jag gillar "The Midnight Meat Train" men den har helt klart en hel del brister varav den största är själva upplösningen av filmen. För ända fram till de sista 10–15 minuterna handlar filmen om en galen massmördare som härjar nere i New Yorks tunnelbana. Och som sådan funkar den även om man inte kan låta bli att undra vart liken tar vägen, hur han hinner tvätta bort allt blod och så vidare. När sen förklaringen kommer känns den tyvärr mest som en sista minuten-lösning som man tagit till lite i desperation för att förklara det som händer i filmen.

Jag ska inte avslöja vad upplösningen är då det skulle förstöra slutet för de som vill se filmen. Den upplösningen som vi får förklarad för oss ger dock inget svar på hur man fått vagnarna rena på så kort tid utan att någon misstänker något. Den förklarar inte heller hur man fixade till den inredning som förstörs. Det finns som sagt lite brister…

Personligen hade jag helst sett att man hållit sig till massmördarstoryn och inte blandat in övernaturliga saker vilket i mitt tycke sänker filmen en del. Dock ska det nämnas att Vinnie Jones är perfekt i rollen som Mahogany med sitt stela och ondskefulla yttre. Även Bradley Cooper är riktigt bra i rollen som fotografen Leon, och Maya Jones som Leons flickvän Maya samt Brooke Shields som potentiell köpare av Leons foton funkar också riktigt bra. Bra skådespeleri, bra handling men ett tveksamt slut med andra ord.

Inget alls.

1. Vinnie Jones karaktär uttalar bara ett enda ord i hela filmen men han uttrycker dock desto mer med sitt kroppsspråk.

2. Filmen är baserad på en novell av Clive Barker som även gjort några av de målningar vi ser i gallerier.