När allting hänger en enda röst

Swing state är ett uttryck inom det amerikanska valsystemet där det kan gå hur som helst. Det är ingen safe state där man på förhand kan avgöra om staten kommer att rösta demokratiskt eller republikanskt, utan en som faktiskt kan ha en avgörande betydelse för valet. Därför är det vanligt att partierna satsar lite hårdare på dessa stater.

I "Swing Vote" krymps detta ned till en enda person - Bud (Kevin Costner) från den lilla okända hålan Texico i New Mexico. Man skulle utan att ljuga kunna beskriva Bud som en totalt oengagerad person. Han tycker inte det spelar någon roll om man kommer försent till jobbet på äggfabriken och pimplar hellre öl än kryper ned i sängen med nyborstade tänder. Politiskt har han inga åsikter, han vet inte vilka presidentkandidaterna är och han är inte ens registrerad för att rösta.

Att Bud ens klarar av att leva hänger helt på hans smarta dotter Molly (Madeline Carroll). Det är hon som drar upp honom ur sängen på morgonen, fixar frukost och lunch och till och med kör hem honom när han däckat någonstans. Nu är det valdag och Molly har registrerat Bud i smyg för att hon tycker det är viktigt att rösta. Men när det väl kommer till kritan super Bud till det och fixar inte att komma till röstlokalen, så Molly smyger in för att lägga Buds röst. Men när hon väl ska lägga rösten blir det ett tillfälligt strömavbrott och rösten registreras inte.

Vad som händer sedan är något unikt. Det visar sig att hela presidentvalet hänger på Buds röst vilket leder till att den sittande republikanska presidenten (Kelsey Grammer) och den demokratiska kandidaten (Dennis Hopper) inleder valkampanjer - för en väljare, och ser sig plötsligt tvungna att rucka på sina partiprogram för att fjäska för Bud. Lilla okända Texico har hamnat mitt i världens centrum på både gott och ont, och Mollys förhoppning om att Bud för en gångs skull ska engagera sig infrias inte i första taget.

Jag läser mig till att "Swing Vote" gick upp på amerikanska biografer den 1/8 förra året, det vill säga innan valet som gav oss Barack Obama som ny amerikansk president, och nog känns filmen som en stor reklamfilm för att man ska rösta, att varje röst räknas och så vidare. Men samtidigt känns filmen även som en satir där de båda kandidaterna målas upp som ganska parodiska typer. Kelsey Grammer sitter till exempel i sin första scen och undersöker hur vita hans tänder är och Dennis Hopper framställs senare i filmen som en velig och vek politiker. En lite småmystisk mix.

För att vara en komedi är filmen egentligen inte speciellt rolig. Bud är egentligen en ganska sorglig typ och faktiskt så finns det ett ganska tilltalande djup i filmen. Han är ensamstående förälder, men varför är han det? Vad har hänt med Mollys mamma? Och trots stora vuxna skådespelare är det lilla Madeline Carroll som plockar hem de stora poängen med ett känslosamt skådespel där hon etablerar sig som en av de mest lovande barnskådespelare jag sett på länge.

En lite märklig film faktiskt, och egentligen enbart sevärd för Madeline Carrolls insats.

Ingenting.

1. I en scen hamnar Bud på en scen med sitt Willie Nelson-tributeband, och jag läser i filmens soundtracklista att Kevin Costner and Modern West bidragit med flera låtar. Detta är tydligen Kevin Costners band.

2. I samma soundtracklista kan man även se en låt från svenska The Soundtrack of Our Lives, som jag dessvärre inte kan påstå att jag hörde någonstans i filmen.

3. Madeline Carroll får en "and introducing Madeline Carroll" i filmens förtexter. Som sagt, det här är början på något stort för denna unga skådespelerska.

ANDERS JAKOBSON (2009-07-15)