Börjar tappa i format och effektivitet

Vid det här laget (1991), i säsong fyra (av åtta) hade man både väl inarbetade karaktärer och en respektabel budget. Det senare märker man främst i mer och mer avancerade inspelningar och fler gästskådespelare. Trots detta mynnar det inte alltid ut i något positivt. Detta är nämligen första säsongen som avslutas med ett lätt kalkonartat avsnitt, "Meltdown". Manskapet hamnar på en planet, i en nöjespark med vaxdroider där de onda droiderna krigar mot de goda. Fast först blir våra hjältar jagade av skräcködlor. Alla inblandade hade säkert jätteroligt med Elvis-droiden och Hitler-droiden, och man själv tänker mest "eh, ja", och undrar om de goda idéernas tid är över.

Å andra sidan slås man återigen av seriens underliggande filosofiska ådra, såsom i "Justice", där besättningen kommer till Justice World där det perfekta straffet utmäts vid behov: allt ont eller olagligt man gör drabbar automatiskt en själv istället. Instant karma, liksom. Säsong fyra rymmer även ett av de mest klassiska avsnitten, nämligen det där Arnold "Ace" Rimmer dyker upp. I ett parallellt universum blev nämligen Rimmer en framgångsrik och älskad pilot, som en blandning av MacGyver och Luke Skywalker. Gissa om "vår" Rimmer hatar honom?

Även här får vi en dos av manusförfattarnas förmåga att lägga in små tankeflarn mitt i underhållningen. Rimmer har genom alla säsonger tyckt att han blivit så orättvist behandlad på olika sätt, så självklart kunde Grant/Naylor inte motstå att lägga in en liten twist här. Ace Rimmer dyker upp i senare säsonger, tack vare populariteten i detta avsnitt.

Sammantaget känns denna säsong väldigt mycket som more of the same. The odd couple-dynamiken mellan Rimmer och Lister börjar tappa i format och effektivitet, och nästan alla avsnitt innehåller gästspel. Lite trist emellanåt, men hålls ihop av roliga idéer.

Inget. Finns dock separat under titeln "Just the Smegs".

1. ""Hajen"-referensen i slutet av "D.N.A." är både ordvitsig och filmnördig. Inte undra på att det är töntar som jag som älskar "Red Dwarf"!

2. När engelsmännen skall plocka ut någon viktig person ur sin historia blir det alltid, alltid drottning Victoria. Det måste finnas en helt egen agentur för gamla skådespelerskor som på minsta lilla sätt liknar henne.

3. Keep it in the family. I avsnittet "Camille" spelas Krytens love interest av Robert Llewellyns flickvän (sedermera fru), och Listers motpart av Craig Charles flickvän. Cats perfekta partner är naturligtvis - han själv.

ÅSA JONSÉN (2009-10-22)