Beck & framför allt Gunvalds återkomst

Martin Beck och Gunvald Larsson är tillbaka i den 25:e "Beck"-filmen, "Beck – I stormens öga". Eller rättare sagt Gunvald Larsson är tillbaka. För det går inte att förneka att den 25:e "Beck"-filmen är Gunvalds. Beck och Oscar är förvandlade till birollsfigurer, övriga karaktärer är som bortblåsta och en har till och med dött sedan sist. Förutom grannen då, han dyker som vanligt upp och vill ha en hutt.

"Beck – I stormens öga" är den första av två filmer i den fjärde omgången filmer med Mikael Persbrandt och Peter Haber i huvudrollerna och den här gången har man valt att bara göra två filmer istället för de vanliga åtta. Och det märks. Inte så att den är sämre utan mer att den är annorlunda.

Det märks att man pumpat in mer pengar i den här filmen än de tidigare och vi bjuds bland annat på en spektakulär biljakt mitt inne i Stockholms innerstad. Det är även mer action i den här än de tidigare där har det varit mycket tänka, här är det mer handling. Samtidigt låter man alltså Gunvald ta huvudrollen. Han gör det genom att en kvinna han inte sett på 10 år plötsligt dyker upp på ett café, just när Gunvald går förbi. De pratar lite och nästa gång de ses har hon precis mördats och bränts till oigenkännlighet. Gunvald ger sig naturligtvis ut på en hämndaktion med både Martin Beck och Säpo i hasorna. Allt är dock inte så enkelt, saker och ting ska visa sig vara mer komplicerade än man från början trott. Känslorna svallar och Gunvald är till slut beredd att offra allt.

Gillar man "Beck"-filmerna har jag svårt att se att man inte skulle gilla "Beck – I stormens öga". Den är en typisk "Beck"-film samtidigt som den skiljer sig från de tidigare. Den har som sagt mer action men samtidigt märks det att man den här gången inte knåpat ihop en story som ska spänna över åtta filmer. Här är det mer här och nu som gäller.

Dock finns det några luckor som man kanske kunnat fylla i. Gunvalds relation med Becks dotter som man spelade ganska hårt på i förra omgången är nu helt borta. Kanske hade man kunnat kommentera detta lite innan man sen gick vidare. Det är dock en bagatell som förmodligen bara stör oss som sett alla filmerna mer än en gång. "Beck – I stormens öga" levererar vad man kan förvänta sig.

Inget alls.

1. Den här gången har Gunvald skaffat sig helskägg vilket han passar rätt bra i.

2. Grannen har flyttat ner en våning i huset han och Beck bor i men han är fortfarande lika sugen på en hutt.