Stark inledning, svagare slut

Säsong nio av "CSI" tar vid direkt där säsong åtta slutade. Warrick sitter döende i sin bil när Grissom hittar honom. Grissom gör allt i sin makt för att rädda honom med förgäves. Warrick dör i Grissoms armar. Gruppen är förkrossade och inte blir det bättre av att man rätt snart misstänker att det är ett insiderjobb. Vi tittare vet redan vem den skyldige är och det är rätt kul att för en gångs skull veta mer än Grissom. Tyvärr kommer upplösningen på det hela rätt snabbt och två, tre avsnitt senare är Warrick bortglömd.

Sara Sidel gör ett gästinhopp och besöker gruppen för att sörja Warrick. Detta besök i kombination med Warricks död får Grissom att starkt börja tvivla på om det är på CSI han vill tillbringa sina dagar och lite innan halva säsongen är avverkad bestämmer han sig. Han vill mycket hellre vara med Sara i djungeln och lämnar helt sonika "CSI". Helt plötsligt står vi utan ytterligare en av nyckelkaraktärerna…

Som tur är kompenseras vi för bortfallet. Redan i början av säsongen dyker Riley Adams (spelad av Lauren Lee Smith) upp och blir snart en i teamet. Tyvärr ger hon inget positivt första intryck så till en början är hon ett rätt svagt alternativ till de starka karaktärerna vi just förlorat. Riley växer dock allt eftersom säsongen flyter på och när den är slut får hon ändå godkänt.

Det andra tillskottet är Doktor Raymond Langston (som spelas av Laurence Fishburne) och till en början blir även han en besvikelse. Han är rätt intetsägande och flyter mest med. Langston är en universitetsprofessor som efter att ha hjälpt teamet ta fast en seriemördare erbjuds en plats i gruppen. Efter några avsnitt börjar han dock ta mer plats och även om han inte på långa vägar fyller tomrummet efter Grissom, börjar han ändå kännas som en i gänget.

Andra positiva saker med säsongen är att Catherine nu tar Grissoms plats som gruppens chef, David Hodge och Wendy Simms, som tidigare mest skymtat förbi i labbet, får mer plats och deras karaktärer tillåts att utvecklas. Speciellt Hodges tillåts ta ordentligt med plats den här säsongen.

Säsongen får godkänt även om den är långt ifrån seriens bästa. Den inleds starkt med Warricks död, Grissoms frånfall och nya karaktärer men sen går den lite på sparlåga känns det som. Om det beror på de stora förändringarna bland karaktärerna ska jag låta vara osagt men det känns lite så. Dessutom slutar säsongen utan någon riktig cliffhanger vilket känns lite snopet.

Av förklarliga skäl handlar väldigt mycket av extramaterialet om de nya karaktärerna som dök upp under säsongen och Grissoms försvinnande ur serien. Vi får en dokumentär om Laurence Fishburnes och Lauren Lee Smiths karaktärer (Raymond Langston och Riley Adams) och hur Langston ersätter Grissom och Adams Warrick. Sen får vi naturligtvis en som handlar om hur det känns när Grissom lämnar serien.

Vidare får vi en titt bakom kulisserna på avsnittet "Rats in Space" där labbråttorna får ta huvudrollerna. Ett minst sagt annorlunda avsnitt. Man uppmärksammar även att seriens 200:e avsnitt ingick i säsong 9.

Godkänt extramaterial med fokus på nya och utgående karaktärer med andra ord.

1. Avsnitt 18 är seriens 200 avsnitt.

2. Avsnitt 21 med Henry Thomas som en eventuellt oskyldigt dömd är ett av säsongens bästa.