Båten som rockade

Radio Rock är en piratradiokanal vars DJ:s spelar rock och pop 24 timmar om dygnet. De måste dock göra det på en båt i Östersjön eftersom den engelska regeringen inget hellre vill än att stänga ner deras verksamhet. Året är 1966 och rock är ett känsligt ämne. Deras lyssnare avgudar dem dock, både för den musik de spelar och för att de vågar trotsa regeringen.

Båtens DJ:s består av ett gäng galna män (och en lesbisk kvinna) som bara bryr sig om att spela sin rock, dricka öl och ha kul. De vill inte ha ansvar eller ett riktigt jobb. De vill leva i kollektiv, spela skivor och vara allmänt galna. Till denna miljö skickas en dag 18-årige Carl av sin mor för att det ska bli ordning på honom som hon uttrycker sig. Som alla förstår är detta den sista platsen han kommer att bli en respekterad ung man... men är det verkligen därför han skickas dit?

Hur som helst får han de bästa dagarna i sitt liv på båten. Han får uppleva kärlek men även besvikelse och svek. Och mitt i alltihopa lyckas han dessutom hitta sin förvunne pappa. Allt detta medan den engelska regeringen, led av Alistair Dormandy, som spelas helt fantastiskt av Kenneth Branagh, gör allt i sin makt för att stoppa dem. Dormandy ser till det yttre ut som Hitler och till sättet är han stenhård i sin övertygelse att han ska kunna stänga ner Radio Rock. Till sin hjälp har den handlingskraftige, men minst sagt töntige Twatt som gör allt vad han kan för att vara Dormandy till lags.

I andra roller ser vi bland annat Bill Nighy, Philip Seymour Hoffman och Rhys Ifans som DJ:s på båten. De och alla de andra gör riktigt bra ifrån sig och det är faktiskt ingen som inte gör det han ska. Riktigt bra insatser från alla inblandade med andra ord. Framförallt Hoffman och Ifans är fantastiska som The Count och Gavin. Ifans är dessutom lite av en kameleont och hans roll här är totalt annorlunda med rollen som Spike i "Nothing Hill". En fantastisk skådespelare.

"The Boat that Rocked" är definitivt en komedi men innehåller samtidigt en hel del samhällskritik i sin beskrivning över hur den engelska regeringen försöker styra vad dess medborgare ska få lyssna på. I alla tider har ju ungdomar fått höra att deras musik är farlig och så är det även i "The Boat that Rocked" . Man gör det dock med glimten i ögat vilket gör att det inte på något sätt känns tungt att titta på. "The Boat that Rocked" är en kul film som dessutom har en massa bra musik.

Extramaterialet består av en massa borttagna scener varav i stort sett alla skulle ha kunnat platsa i filmen om det inte vore så att den redan nu är 2:10 lång. Vi får även ett kommentarsspår till filmen.

1. Emma Thompson dyker upp i en liten roll som Carls mamma.

2. Kenneth Branagh gör nog fasen ev av sina bästa roller här!

3. Jag befarade att den skulle kännas lång innan jag såg den men tiden bara flög iväg.