Från Sverige till Europa

I och med "Den tredje vågen" tar Johan Falk steget från Sverige och ut i världen, närmare bestämt Europa. Efter ett års arbetslöshet erbjuds Falk jobb inom avdelningen för organiserad brottslighet på Europol som är EU:s polismyndighet. Hans tidigare mentor och chef, kriminalkommissarie Sellberg, har nämligen blivit chef för just den avdelningen och nu vill han ha Falk bland sina anställda.

Falk är dock inte intresserad utan tackar vänligt men bestämt nej till jobbet under den lunch han bjudits in till av Sellberg. När han sen gått därifrån ångrar han sitt något bryska beteende och återvänder för att be Sellberg om ursäkt. Då sitter Sellberg och pratar med Rebecca. En kvinna som upptäckt att hon levt ihop med en grov brottsling i 10 år och nu vill ställa allt till rätta, om de kan beskydda henne.

Och beskydd behöver hon för innan hon hunnit börja berätta kommer två poliser fram och vill att hon ska följa med dem. När hon inte gör det utbryter skottlossning och Falk har inget annat val än att hjälpa henne att fly och på så vis räddar även livet på henne. Falk är nu inblandad i något han försökt hålla sig borta från under en längre tid. Nu har han dock inget val längre.

Det är rätt stor skillnad på "Den tredje vågen" och de två tidigare filmerna "Noll tolerans" och "Livvakterna". Här är det Europa som är spelplanen och allt känns genast mycket större. Det pratas engelska, det pratas franska och det pratas naturligtvis också svenska och det är skönt att se att rätt språk pratas där man kan förvänta sig att det ska pratas. Är man i ett fransktalande sällskap pratas det inte knagglig engelska utan då pratar man franska och det gillar jag.

Jakob Eklund växer in i rollen mer och mer och här är han riktigt bra. De känslomässiga scenerna sitter bättre och bättre och även om de kanske inte är helt hundra än, är han på rätt väg. Även flickvännen Helén och hennes dotter Nina kommer bättre och bättre in i sina roller. Även de har ju varit med i alla tre filmerna så de börjar kunna sina roller nu. Dock saknar jag Alexandra Rapaport i filmen. Förmodligen är det rätt att hon spelade hon ut sin roll i Falks liv i förra filmen men ändå, jag gillade henne och hade gärna sett mer av henne i "Den tredje vågen".

Filmen hänger även bra ihop med de tidigare filmerna även om man här spenderat mer pengar och flyttat ut handlingen utanför Sverige. Man gör det på ett väldigt naturligt sätt och "Den tredje vågen" är helt klart den bästa filmen i serien.

Extramaterialet består endast av ett kommentarspår och det känns lite fattigt. Speciellt med tanke på hur fullmatade de tidigare filmernas DVD-utgåvor varit.

1. De tidigare poliskollegorna skymtar förbi i filmen men har inte några större roller tyvärr. Kul är det dock att de flesta fortfarande spelas av samma skådespelare som i tidigare filmer.

2. Redan i de tidigare filmerna pratas det om den tredje våg som gett den här filmen sin titel och det är ett typiskt exempel på hur bra man fått alla tre filmerna att hänga ihop.

3. Blandningen mellan engelska och svenska skådespelare känns ovanligt naturligt i den här filmen. Ingen karaktär känns sådär konstgjord som de många gånger gör när man blandar skådespelare med olika nationaliteter och språk i samma film.

HANS-ÅKE LILJA (2004-06-16)