Informatören som stal showen

Andra filmen om Johan Falk (om man inte räknar de tre äldre filmerna) går under titeln "Johan Falk: Vapenbröder" och är faktiskt bättre än den innan. Mycket tack vare Joel Kinnaman som är underbart bra i rollen som Frank Wagner, Falks informatör. Han fanns visserligen med redan i förra filmen men här får han blomma ut ordentligt. Han är mer av en huvudperson i filmen än Falk själv när han och hans kriminella gäng blir indraget i ett fritagningsförsök där en massa tunga vapen är inblandade. Wagner, som påstått sig varit med i främlingslegionen, blir gruppens vapenexpert.

Dock upptäcker gruppen att polisen spanar på dem under en vapenuppgörelse och inser rätt snart att någon i gruppen tjallat och samarbetar med polisen. Än så länge är inte Wagner misstänkt med det verkar å andra sidan bara vara en tidsfråga. Det gäller med andra ord för Wagner att kasta en skugga över någon annan i gruppen, vilket inte är det lättaste. Fick Wagner bestämma själv skulle han hoppa av allt och dra sig tillbaka med sin flickvän och son. Något som dock är omöjligt i dagsläget.

När det gäller Falk själv så ser han mindre och mindre av familjen med istället desto mer av kollegan Månsdotter (spelad av Jacqueline Ramel). De två har alltid haft ett gott öga till varandra och här hettar det till ordentligt. Frågan är bara hur långt de är beredda att gå och om de tänkt på de konsekvenser det hela kan få.

"Johan Falk: Vapenbröder" är den bästa filmen i serien än så länge, inklusive de tre äldre filmerna. Framför allt för Kinnaman då men även för att de andra skådespelarna känns väldigt stabila. Alla börjar bli varma i kläderna så att säga och de börjar kunna sina karaktärer. Jacob Eklund kommer in mer och mer i rollen som Falk och också han blir bättre och bättre.

Sen är det ju ingen nackdel att de lyckas väva samman filmerna så bra som de faktiskt gör. Även denna tar vid där filmen innan slutade och det är sådant som jag uppskattar. Kanske är det lite förvirrande för de som inte sett "Johan Falk: Gruppen för särskilda insatser" men så är det ju om man hoppar in mitt i en filmserie. Min gissning är att man kommer att kunna se en röd tråd genom alla sex filmerna vad gäller handlingen, och då framför allt historien om Wagner, men att man samtidigt kommer att kunna se varje film separat om man så skulle önska. Så här långt känns filmserien väldigt lovande.

Inget extramaterial tyvärr.

1. Mikael Tornving är väldigt bra som Falks kollega Patrik. Personligen har jag inte sett Tornving i en så seriös och actionladdad roll tidigare men jag måste säga att han klarar sig galant.

2. Det faktum att man vävt ihop alla filmer så bra gör att de nästan känns som en, väldigt lång, film. Man kan med andra ord med fördel se filmerna efter varandra.