Gitarrer, gitarrer och mer gitarrer

Gitarrer, gitarrer och mer gitarrer. Så skulle man kunna sammanfatta Steve Vais nya konsert-DVD. "Where The Wild Things Are" som den heter är en konsert där Steve visar att han vet hur man ska hantera en gitarr. Det finns nog inte en ton som han inte kan få ut ur en gitarr. På två DVD:er får vi nu njuta av hans gitarrspel och gillar man gitarrerbaserad musik som jag, är detta bra till en viss gräns.

Problemet är att man rätt snart tröttnar på att se en man sitta och bara spela gitarr. Visst det är mycket ljus och färg på scen men ändå, det känns lite fattigt. Steve kunde med fördel ha tagit in en sångare och lagt till några låtar med sång för att göra det hela mer intressant. Nu sjunger han visserligen några låtar själv men tyvärr sjunger han hellre än bra.

Men i lagom mängd är detta lysande. Steve kan som sagt få fram vilket ljud som helst och det visar han gång på gång. Han tar även in två fiolspelare i vissa av låtarna och när de blandar fiol och gitarr går det rysningar längs ryggraden på mig, så bra blir det. Dock blir jag lite besviken när Steve emellanåt själv lämnar scenen och låter de andra ta över. Visst, de är duktiga men det är inte de man vill se.

Som sagt blir detta lite segt att titta på för länge. Det hjälper inte att ljus och färg dominerar scenen och att Steve bjuder på allt från skämt till danssteg, det blir segt i längden. Det hela hade helt klart mått bättre av en duktig sångare som hade blandat upp Steves gitarrer med lite sång. Som det är nu hade jag nästan föredragit en CD istället för en DVD tyvärr.

Extramaterialet består av dels en film där bandmedlemmarna får komma till tals och berätta om hur de kom med i bandet, vad de tycker varandra och hur de upptäckte Steve.

Sen får vi även vad som mest på minner om en infomercial där Steve försöker sälja på oss sin egen distpedal. Nu är jag ingen musiker men så långt förstår jag att en distpedal får gitarren att låta bättre. Det roliga med denna är att man här klippt in två Steve som tjafsar lite med varandra mellan säljsnacket.

1. Första gången jag upptäckte Steve var när han spelade med David Lee Roth.

2. Vid ett tillfälle knallar trummisen ut på scen med ett riktigt läckert bärbart trumset runt halsen som värsta korvgubben.

3. Det är lite intressant att det under större delen av konserten blåser lite lätt i Vais hår. Den enda förklaring till det jag kan se är att A) han spelar så fort att det blåser om det B) de har små fläktar som skapar en lätt bris i hans hår.

HANS-ÅKE LILJA (2009-09-28)