Blod i 3D om önskas

För tio år sedan skedde det ett ras i gruvan i den lilla gruvstaden Harmony. Ansvarig för olyckan var Tom, son till gruvans ägare. När de instängda gruvarbetarna hittades var alla utom en, Harry Warden, döda. Dock skulle det visa sig att de inte dött av själva raset som man först trodde utan de hade alla blivit ihjälhackade av Harry som själv ville ha den luft som fanns kvar i gruvan. Harry hamnade dock i koma och ingen tror att han ska överleva. Naturligtvis gör han det och han gör det dessutom precis ett år efter olyckan, på alla hjärtans dag. Då vaknar han upp och tar ut sin hämnd på staden. 22 människor hinner han ha ihjäl innan han stoppas.

Tom flyr staden och återvänder inte förrän efter tio år och då endast för att sälja gruvan som han nu ärvt av sin far. Men Tom kommer inte själv. Samtidigt som han försöker sälja gruvan dyker någon upp i samma gasmask som Harry hade, utrustad med en likadan hacka som Harry hade. Denna någon börjar dessutom, precis som Harry, att hacka ihjäl innevånarna i Harmony…

Det intressanta är att alla verkar vara övertygade om att det faktiskt är Harry som kommit tillbaka för att fortsätta ha ihjäl folk. Att det faktiskt är någon som tagit på sig samma kläder som Harry är det ingen som verkar tänka på förrrän rätt långt in i filmen. Trots det gillar jag dock "My Bloody Valentine". Den är spännande och specialeffekterna är riktigt bra. Dessutom finns det även en 3D-version av filmen och av nyfikenhet valde jag faktiskt att se just den versionen. Nu ska jag inte sticka under stolen med att man känner sig lite löjlig när man sitter där med pappglasögon som inte förändrats nämnvärt sedan 3D-filmen infördes på tidigt 80-tal. Men det funkar. Visst, det blir lite mycket omotiverade kast med diverse saker mot publiken för att få utnyttja 3D-effekterna fullt ut men det gör inte så mycket. Man har ändå lyckat få till det hela riktigt bra.

Filmen är dessutom riktigt blodig och i värsta slasherstil går "Harry" runt och har ihjäl sina offer på det ena mer fantasifulla sättet än det andra. Och alltid är det en hacka inblandad. Specialeffektsfolket har fått jobbat övertid med filmen men är det slasher man vill ha så får man det verkligen här.

Skådespelarna lämnar inget att klaga på även om det knappast lämnar efter sig några rolltolkningar vi kommer att minnas veckan efter att vi sett filmen. Alla karaktärerna man kan förvänta sig i en slasherfilm finns där. Vi har bimbon som springer runt mer naken än påklädd, vi har den före detta pojkvännen, den nuvarande svartsjuka mannen och så vidare. I stort är "My Bloody Valentine" precis allt man kan förvänta sig av en slasherfilm , riktigt bra och dessutom i 3D.

Extramaterialet hoppar helt över det faktum att filmen är i 3D. Det nämns kanske men det finns ingen ingående beskrivningar på hur man gjort det. Istället får i en mer allmän bakom kulisserna-film, en film om specialeffekterna som i och för sig är riktigt intressant och några borttagna/alternativa scener samt ett alternativt slut.

När det gäller de borttagna scenerna är det speciellt en som borde fått vara kvar. Vid ett tillfälle får vi nämligen se en av huvudpersonerna gå in i en gruvtunnel för att stöta ihop med Harry, när hon sen vänder om för att springa ut ligger det flera döda kroppar i tunneln. Hur kom de dit? Här får vi svaret.

1. Även när man ser filmen i 2D tycker jag att man får lite 3D-känsla.

2. Naturligtvis ska man se filmen i 3D när möjligheten ges. Att det känns minst sagt underligt att sitta med 3D-glasögonen på är det bara att strunta i.

3. Detta är en remake på en film med samma namn som kom redan 1981.