Mellan mysterie och skruvat vansinne

FILMEN

Det är inte alltid så lätt för oss David Lynch-fans... Som jag konstaterat i en tidigare recension har hans filmer blivit allt mer och mer komplicerade och svåra att förstå, och "Mulholland Drive" från 2003 befinner sig både kronologiskt och stilmässigt mellan "Lost Highway" och "Inland Empire" - mellan mysteriet och det totalt skruvade vansinnet.

Ursprungligen var "Mulholland Drive" tänkt att bli en tv-serie. Lynch sålde in en idé till ABC som bekostade en två timmar lång pilot, som de senare inte nappade på. Något år senare hade Lynch fått mer pengar från franska Studio Canal så att han kunde filma ytterligare lite material och knyta ihop piloten till en film. Lynch beskrev själv denna omvandling med "One night, I sat down, the ideas came in, and it was a most beautiful experience. Everything was seen from a different angle ... Now, looking back, I see that [the film] always wanted to be this way. It just took this strange beginning to cause it to be what it is."

"Everything was seen from a different angle" får ses som ett ledord här för precis som i "Lost Highway" är "Mulholland Drive" (efter omarbetningen) uppdelad som två historier som speglar varandra och hör ihop. Detta är nog den enda ledtråden till att lista ut vad som händer i denna minst sagt märkliga historia. Det finns mängder av teorier och tolkningar av filmen, och de flesta verkar luta åt drömteorin, med tanke på filmens tagline "A Love Story In The City Of Dreams" och de många scenerna med folk som sover eller befinner sig i sängar. Andra menar att filmen handlar om identitet och är en skarp kritik till Hollywood. Your guess is as good as mine...

Själva huvudplotten är dock ganska enkel. En kvinna (Laura Harring) överlever ett mordförsök och en bilolycka men tappar minnet. Hennes väg korsas med Betty (Naomi Watts) som är en kanadensisk skådespelare nyligen anländ till Los Angeles för att finna lyckan. Hon förbarmar sig över kvinnan och gör allt för att få henne att minnas. När de går igenom hennes väska hittar de mängder av pengar och en mystisk blå nyckel. En namnbricka på en servitris leder till att en namn poppar upp i huvudet på kvinnan, men vem är det? Är det hennes namn eller är det någon annan? Betty och kvinnan söker upp adressen där kvinnan med namnet ska bo men hittar en död kvinna i en säng. Lite senare kommer kvinnan utan minne på namnet på en märklig klubb dit de tar sig och plötsligt kommer över en blå box där den mystiska nyckeln passar...

Men detta är knappast allt i denna knepiga film, men många av de övriga historierna funkar på något Roy Anderssonskt vis nästan lika bra som separata scener. Som sekvensen där filmregissören Adam Kesher (Justin Theroux) har ett möte med två märkliga italienska bröder som beordrar honom att byta huvudrollsinnehavare i sin pågående film. Eller sekvensen där filmregissören kommer hem och hittar sin fru i sängen med en annan man. Eller scenen på ett fik där en man (Patrick Fischler) berättar om en dröm för en annan man (Michael Cooke). Eller varför inte scenen där en hitman (Mark Pellegrino) klantar till det ordentligt när han ska göra något så enkelt som att knäppa en person och sno en bok?

Speciellt den sista scenen är riktigt dråplig och plockar fram den där slapsticksroliga humorn som finns inne i Lynch (tänk scenen ur "Twin Peaks" när Andy trampar på en bräda).

Mycket av filmen vilar på Naomi Watts axlar och hon gör en av sina starkaste insatser här. Till och med när hon agerar i filmen (hon spelar ju en skådespelerska) så är hon väldigt trovärdig.

I sin helhet är "Mulholland Drive" dock en skruvad historia som är bra och intressant på det där Lynchaktiga viset. Räkna inte med att förstå den bara.


EXTRAMATERIALET

Ingenting.


TRE SAKER

1. Det skulle vara kul att se den där piloten för att jämföra hur den var. Den finns där ute någonstans, men är enligt Lynch inte så bra: "All I know is, I loved making it, ABC hated it, and I don't like the cut I turned in. I agreed with ABC that the longer cut was too slow, but I was forced to butcher it because we had a deadline, and there wasn't time to finesse anything. It lost texture, big scenes, and storylines, and there are 300 tape copies of the bad version circulating around. Lots of people have seen it, which is embarrassing, because they're bad-quality tapes, too. I don't want to think about it."

2. En av anledningarna till att ABC inte nappade var att de tyckte att de kvinnliga huvudrollsinnehavarna var för gamla. De var 31 och 35 under inspelningen.

3. I original-DVD:n fanns det med en tio punkter lång lista från Lynch under namnet "David Lynch's 10 Clues to Unlocking This Thriller:"
- Pay particular attention in the beginning of the film: at least two clues are revealed before the credits.
- Notice appearances of the red lampshade.
- Can you hear the title of the film that Adam Kesher is auditioning actresses for? Is it mentioned again?
- An accident is a terrible event... notice the location of the accident.
- Who gives a key, and why?
- Notice the robe, the ashtray, the coffee cup.
- What is felt, realized and gathered at the club Silencio?
- Did talent alone help Camilla?
- Notice the occurrences surrounding the man behind Winkies.
- Where is Aunt Ruth?


ANDERS JAKOBSON (2010-01-05)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
Relaterade recensioner (12)
20 senaste recensionerna i kategorin thriller
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
Genre: Thriller
Format: Blu-ray
Region: B
Antal skivor: 1
Utkomstår: 2009
Bolag: Pan Vision
Ljud: Dolby digital 5.1, DTS-HD 5.1
Bild: 1080p High Definition 1.85:1
Fler recensioner i med skådespelarna i filmen:
RECENSERAT DENNA DAG (20/4):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN FEBRUARI/MARS
12 SENASTE
THRILLERNA