En omskrivning av historien

I "Year one" åker vi som titeln antyder tillbaka i tiden till år ett. Där träffar vi Zed och Oh. Zed (Jack Black) är en misslyckad jägare som hånas av de andra, stora och duktiga, jägarna. Oh (Micheal Cera) är en samlar, som samlar frukt och liknande till stammen, och det är ett understatement att han är en mes. Dessa två misslyckade människor har dock varandra och tillsammans försöker de peppa och stötta varandra. En dag får Zed för sig att det måste finnas något annat i livet än deras trista vardag. Han vägrar att tro på Oh när denne säger att världen tar slut bakom bergen och att man där trillar över världens ende.

Övertygad om att Oh har fel ger de två sig ut utanför byn. Rätt vad det är har de hamnat vid trädet med den förbjudna frukten och Zed kan naturligtvis inte låta bli att smaka. Detta leder i sin tur till att han blir förvisad från byn och genom diverse förvecklingar vill det sig inte bättre än att Oh måste följa med honom. De två ger sig nu ut på en resa som tar dem från grottmänniskostadiet via Kain och Abel och romarna vidare i utvecklingen.

I och med att Jack Black är med ligger nivån på humorn rätt lågt emellanåt. Inte alltid, ibland är det riktigt roligt, men rätt vad det är hamna den på kiss- och bajsnivå. Mycket sexskämt blir det och det är allt ifrån inoljade överstepräster till att Zed smakar på bajs. Dessa ytterligheter blir mest pinsamma men andra, mer normala, skämt är riktigt lyckade. Black är ju dessutom perfekt i rollen som Zed. Han bjuder på sig själv så det står härliga till och som sagt blir det oftast rätt kul. Även Michael Cera är väldigt bra i rollen som den försynte Oh och han kan verkligen konsten att se besvärad ut.

Kopplingarna till historien är många och en del riktigt fyndiga. Vi får som sagt träffa både Kain och Abel, rommrna samt besöka syndens stad Sodom. Dock ska man inte förvänta sig en historielektion när man ser filmen. Regissören och manusförfattaren Harold Ramis har tagit sig rätt stora friheter... Resultatet blir dock trots allt lite lagom kul. Lite för mycket vulgära skämt, lite skämt som är riktigt roliga och framförallt bra rollprestationer. Är man införstådd med att detta är en Jack Black-film kommer man inte bli besviken.

DVD:n är fullpackad med extramaterial och förutom tre kommentarspår (ett till det alternativa slutet) får vi ett gäng dokumentärer som visar hur filmen spelades in. Då filmen inte direkt innehåller några spännande specialeffekter är jag personligen mer intresserad av alla missar, bortklippta scener, förlängda scener och det alternativa slutet.

Det alternativa slutet är till och med bättre än det man använder i filmen. Vi får två borttagna scener som båda hade platsat i filmen. De tillför dock inte handlingen något så man förlorar inte heller något på att de klippts bort.

Sen får vi även något som kallas för "Line-o-rama" där skådespelarna improviserar (gissar jag i alla fall) olika varianter på samma scen. De kör på och låter replikerna komma som de känner för. Av detta klipper man sen ihop det som i slutänden passar bäst. En del varianter är dock lite väl överdrivna. Vi får även en Gag Reel där vi bjuds på massor av roliga misstag.

1. Missa inte eftertexterna för då bjuds vi på en hel del roliga tabbar.

2. På DVD:n finns en bioversion och en förlängd version. Dock är den förlängda endast två minuter längre än bioversionen så det känns lite överdrivet att ta med båda.

3. Vi får även lite onödig sensmoral på slutet men det får man väl ha överseende med.