Ologisk skräckthriller med mycket blod

"Sisters" är en film som jag har väldigt svårt att sammanfatta. Storyn är egentligen inte speciellt komplicerad men ändå lite svår att återge.

En reporter (Chloë Sevigny) håller på och mer eller mindre förföljer en doktor (Stephen Rea) som hon anser har mördat två patienter han behandlat med experimentell medicin. En av hans patienter är Angelique (Lou Doillon) som numera är hans assistent och ex-fru.

En yngre doktor (Dallas Roberts) intresserar sig för Angelique och följer med henne hem. "Vi måste vara tysta", menar Angelique och berättar att hennes tvillingsyster AnnaBelle ligger och sover. Det blir lite hångel men inget mer, men mitt i natten vaknar doktorn upp och har strax eldigt sex med - ja, vem är det egentligen han ligger med? Dagen därpå blir han brutalt mördad av - ja, vem är det egentligen som mördar honom?

Mordet bevittnas av reportern som brutit sig in i den äldre doktorns hem där han har kameraövervakning över Angeliques lägenhet, men innan polisen kommit dit har den äldre doktorn röjt undan alla spår. Reportern, fast övertygad om att vad hon sett faktiskt hände, börjar rota allt djupare i doktorns karriär och stöter på den hemska sanningen om doktorn, Angelique och AnnaBelle.

Så långt hyfsat enkelt att hänga med, men filmen drabbas av en hel del ologiska händelser som aldrig riktigt får sina förklaringar och en upplösning som inte känns helt klockren. Man kan inte alltid förvänta sig att en film ska förklaras i detalj när den går i mål, men i den här filmen finns det alldeles för många lösa trådar, lite som man inte riktigt vetat hur man ska få ihop den.

Det saknas lite tyngd och både regi och manus, och faktiskt även i skådespeleriet. Varken Chloë Sevigny eller Stephen Rea lyckas lyfta sina roller i någon större utsträckning - Sevignys reporter är inte så värst trovärdig och Reas doktor är som en karikatyr. Lustigt nog är det ytterligare en doktor i mixen som gör allra bäst ifrån sig - det är den "Arkiv X"-bekanta William B. Davis som syns i två sekvenser och som faktiskt ger sin lilla roll både trovärdighet och pondus.

För att vara en thriller innehåller filmen väldigt mycket blod, eller snarare ett par väldigt blodiga scener, men det är ingenting som hjälper filmen. "Sisters" är en krånglig och rätt trist film när man sammanfattar tankarna.

Ingenting.

1. Filmen är en remake på Brian De Palmas film med samma namn från 1973.

2. Filmen känns uppenbart gjord direkt för DVD eller möjligen kabel-tv.