Banala skruvar som lockar till asgarv

"Sommaren med Göran" är den sorts film som lika gärna kan vara en succé som platt fall. Svensk film av den här typen kan ibland vara lite opålitlig. Dock lyckas "Sommaren med Göran" riktigt bra och det var länge sedan skrattet ekade så regelbundet och så äkta under en svensk komedi. Peter Magnusson som ligger bakom manuset har lyckats att hitta det där träffsäkra poängerna som känns befriande på alla vis.

Handlingen utspelar sig under sommaren 2008. Göran (Magnusson) lyckas inte som han vill med kärleken och frieriet till flickvännen (Alexandra Rapaport) kan ses som frieriet från helvetet. Sommaren ligger framför Görans fötter och bästa kompisen Alex (David Hellenius) har precis flyttat ihop eller till nytt med sin dryga och snobbiga tjej. Jobbet som eventarrangör avskyr han men när Doddes midsommarfest i Göteborgs skärgård står för dörren visar sig allt bli så som Göran absolut inte hade tänkt sig.

Till en början är det lite svårt att veta om Magnusson spelar eller bara gör en av alla sina sketcher. När det är scener tillsammans med Hellenius är det ännu svårare att hålla isär det vi är vana att se dem i och den faktiska filmen. Till slut släpper känslan även om den gör sig påmind då och då under filmens gång. Dock är det ingen superstor grej och därför fungerar det helt okej att ta till sig Göran och hans värld.

Det är absolut rollkaraktärerna som är den stora behållningen i filmen. Karaktärerna och även den sjukt roliga dialogen som manusförfattaren är grymt bra på. För att utveckla det här med karaktärerna, det är alla stereotyper som finns med som helt enkelt är klockrena. Du har överklassen, KTH:aren, blåsta bimbon och toffeln. Man har tagit alla extrema sidor hos dessa typer av människor och sedan skruvat till det ordentligt. Eller så har man bara gestaltat dem precis så som de faktiskt är i verkligheten. Alex som är toffeln i filmen är lite av en seriefigur. Han påminner en hel del om Fridolf i "Selma & Fridolf".

Filmen innehåller en del oväntade saker för att vara svensk. Det är nog därför den blir extra skruvad och rolig. Magnusson har vågat ta ut svängarna lite extra vilket gör att det blir väldigt galet, extremt och riktigt kul. Ett exempel på det är Grynet (Mirja Turestedt) som är tjejen med alla tics. Första gången ticsen kommer går det inte att låta bli att fullkomligen asgarva. Sedan är det faktiskt lika roligt varje gång. En enkel grej som är så annorlunda att låta en tjej lida av på film och därför blir det lika roligt varje gång hon sätter igång. Att Magnusson tar upp det klassiska skämtet Anne Ahl under en vigselscen är så sjukt töntigt att det blir helt rätt. Det är just det Magnusson gör filmen igenom, tar de här givna skämten upp till ytan och ger dem nytt liv.

Filmen visar även upp vår fantastiska huvudstad och Göteborgs skärgård. Sverige är vackert och den bilden lyckas "Sommaren med Göran" visa på ett rättvist sätt. Den är även fullproppad med kända skådespelare vilket höjer filmens klass. Peter Dalle och Dan Ekborg får stå för eliten medan man faktiskt kan undra om David Hellenius och Christine Meltzer fick sina roller för att de är polare med Magnusson?

I extramaterialets "Bakomfilm 1" är det Peter Magnusson själv som filmar lite plus blir intervjuad om filmen. Även fler skådespelare och regissör får säga sitt och det är kul att höra deras åsikter. Filmscener varvas med intervjuerna.

I "Bakomfilm 2 Regnpaus" blir det mer bakom kulisserna. Filmteamet har tagit paus på grund av regn och Peter Magnusson håller i kameran och dokumenterar ösregn och hagel. Mest massa onödigt snack och trams men även lite improviserade intervjuer av Magnusson.

"Kommentarspår", precis vad det låter som. Regissör och manusförfattare pratar till hela filmen. "Bortklippta scener" var det inte många men dock väldigt tråkiga. "Bloopers" bjuder på tokigheter där skådespelarna gör bort sig gång på gång.

1. Karaokescenen på midsommarfesten spårar ur totalt och bli värsta musikalinslaget. Det är väl den grejen som känns mest pinsam och det hade de gärna fått klippa bort.

2. Om man har på "svenska för hörselskadade" textas det "glaspling för att äska tystnad" när någon plingar i glaset för att hålla tal under en fest. Utomordentligt rolig översättning som inte alls känns pretentiös.

3. Under scenen när Göran och Alex åker bil genom Sverige känns det lite trist att hastighetsmätaren står på ungefär 20 km i timmen. Det hade man väl kunnat fixa?

MARIA EREMO (2010-01-22)
Relaterade recensioner (7)