Tredje Läckberg lika dålig som de första

"Stenhuggaren" är den tredje filmatiseringen av Camilla Läckbergs romaner. "Isprinsessan" och "Predikanten" visades i Svt hösten 2007. "Stenhuggaren" gick på tv julen 2009 i två 60 minuters avsnitt och den fjärde, "Olycksfågeln", vid nyår 2009.

Böckerna om författaren Erica Falck (Elisabeth Carlsson) och hennes sambo Patrik Hedström (Niklas Hjulström), som är polis, utspelar sig i Fjällbacka på Västkusten. Böckerna har sålt miljoner och undertecknad kan skriva under att det är lättsamma och spännande deckare som passar den som vill fly undan verkligheten en stund. I "Stenhuggaren" har det givetvis redan hänt en del i karaktärernas liv, men det går bra att hoppa in direkt i tredje filmen ändå.

En liten flicka hittas död i havet, flickan heter Sara. Det visar sig ganska snabbt att Sara blivit mördad. Utredningen få Patrik ta hand om. Den döda flickan är dotter till Charlotte (Anja Lundqvist) och Niklas Klinga (Björn Bengtsson) som är goda vänner till både Erica och Patrik. Utredningen visar sig ta oanade vändningar och vem kan man egentligen lita på i Fjällbacka? Den nutida historien varvas med dåtid, som alltid i Läckbergs berättelser. I det gamla möter vi Agnes. Överklassdottern som lägger sig med den smutsiga stenhuggaren Anders Andersson och blir gravid. Hennes far förskjuter henne och hon tvingas att leva ett liv i fattigdom och slit. Både den nutida historien och den dåtida hänger ihop, det gör de alltid, men hur återstår att lista ut för den som inte läst boken.

"Stenhuggaren" lyckas inte alls fånga upp boken. Trots många bra skådespelare som till exempel Mona Malm och Dag Malmberg lyckas inte filmatiseringen nå upp till några högre höjder. Det är alltid svårt att göra film av en storsäljande roman och Svt har hittills inte lyckats med varken "Isprinsessan", "Predikanten" eller Stenhuggaren".

Egentligen är det svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att det inte känns bra. Kanske att man ser annorlunda på det om man inte läst böckerna? Svårt att sia om men när man kan böckerna så är det svårt att ta till sig det taffliga sätt som "Stenhuggaren" gjorts på. Skådespelarna får inte komma till sin rätt och det får inte historien heller. Visst kan man ändra lite från böckerna men själen bör behållas. Det känns som om att skådespelare som i vanliga fall är mycket bra bara spelar halvhjärtat, med vissa undantag som till exempel Anja Lundqvist. Det kan kanske vara så att det är regin det är fel på, något fel är det i alla fall när bra böcker blir så usla på tv. I det här fallet lyckas man inte alls vilket känns oerhört tråkigt då förutsättningarna borde varit goda och när man till och med är på plats i Fjällbacka, en idyllisk västkuststad som bjuder på perfekta miljöer.

Storyn är det inget fel på, men läs böckerna istället.

1. Karaktären Mellberg har blivit utbytt till den här filmatiseringen och inte till det bättre. Föregående skådespelare gjorde den komplicerade karaktären Bertil Mellberg hundra gånger bättre än vad den nuvarande gör.

2. En enormt irriterande sak är att polisstationen flyttas till Fjällbacka i "Stenhuggaren". I böckerna ligger den i Tanumshede och om jag inte missminner mig totalt så gör den även det i de två tidigare filmerna.

3. Scenen där Agnes kör på sin älskare med bilen känns otroligt verklig och bra gjord.

MARIA EREMO (2010-01-28)