Inte direkt händelsefattigt, men spretigt

1973 kom scifi-thrillern "Westworld" i vilken ett par killar åker till den nya nöjesresorten Westworld, där man kan leva ut sina innersta fantasier. Denna svindyra attraktion lockar till sig massor av folk som vill semestra i autentiska och fantastiska miljöer: medeltida Europa, antikens Rom eller vilda västern. Alla invånare i områden är robotar som är programmerade att ge dig ditt livs upplevelse. Du kan interagera med dem på alla sätt, inklusive skjuta ner dem i dueller eller ha sex med dem. Inte helt oväntat får datorsystemet spader och bland annat en cowboyrobot (spelad av Yul Brynner) börjar gå bärsärk.

Tre år senare gjorde man "Futureworld", där en journalist och en tv-kvinna bjuds in att besöka den nya nöjesresorten Futureworld. Delos, bolaget som skapade Westworld, har byggt en ännu mer ambitiös nöjespark där du som gäst till exempel kan åka i en simulerad rymdfärja. Man lovar givetvis att det som hände i Westworld aldrig kan hända igen, och de nya robotarna fungerar alldeles utmärkt. Dock har bolaget bakom resorten skumma saker för sig, och ämnar att byta ut sina högt uppsatta VIP-gäster mot robotar...

"Westworld" är en helt okej film. Den har en viss mysig 70-talskänsla som gör att man ursäktar den dess osannolika robotar och föga övertygande teknik. "Futureworld" däremot är bra seg och inte nämnvärt spännande. Speltiden på dryga 100 minuter innehåller en hel del överflödiga scener. Bland annat får tv-kvinnan prova en dröminspelningsmaskin varpå vi bjuds på en flera minuter lång superflummig drömsekvens där hon har sex med cowboyen från Westworld. Det är inte direkt händelsefattigt, men filmen är liksom spretig på ett sätt som gör storyn svår att ryckas med i. Det största problemet ligger i att man tidigt i filmen redan vet vad "hemligheten" är, och att man lätt kan räkna ut resten.

Nej, det här kan man ignorera med gott samvete. Charmig 70-talsfuturism finns det gott om, och det hjälper alltid men då vill jag hellre rekommendera "Westworld", kanske ihop med "Logan’s Run" och "Soylent Green" som nån slags 70tals-mys-scifi-trilogi. Ingen av dem finns visserligen tillgänglig på svensk DVD, men ändå.

Inget, bara trailers till andra filmer.

1. Detta var Yul Brynners sista film. Kanske inte den snyggaste avslutningen.

2. 1980 gjorde man en tv-serie vid namn "Beyond Westworld", där endast tre av fem inspelade avsnitt visades innan den lades ner. Ändå nominerades man till två Emmys.