En stor besvikelse

Allt är upplagt för en bra thriller. Christian Slater spelar Wes vars flickvän försvinner under konstiga omständigheter. Cuba Gooding Jr. spelar den elake Isaac som är ute efter något som Wes flickvän stulit från honom och som han kidnappat henne för för att få tillbaka. Dessutom har man gjort Wes till författare och inte till någon tuff Terminator som bara drar in och slår ut allt som kommer i hans väg. Wes är försiktig och har väldigt svårt att komma över att hans före detta flickvän varit inblandad i skumraskaffärer.

Där har ni upplägget på "Lies and Illusions" och det låter ju lovande eller hur? Och stundtals är filmen också rätt bra men på något konstigt sätt har man fått in en massa humor i filmen. Det är saker som att Wes skojar till det i situationer då han egentligen borde vara livrädd eller att det i andra allvarliga situationer plötsligt blandas in en rolig kommentar eller ett skämt som gör att hela situationen helt plötsligt känns larvig och inte alls speciellt spännande.

Varför man valt att göra såhär har jag ingen aning om men det blir inte bra. Dock ska jag villigt erkänna att både Slater och Gooding gör riktigt bra ifrån sig. Speciellt Gooding är väldigt underhållande. Slater är dock den som står för en hel del av skämtandet vilket gör att det blir lite svårt att ta hans roll på allvar men ändå tycker jag Slater gör det bästa av situationen. Filmens två leading ladies lyckas dock inte lika bra. Det känns ofta rätt konstlat och man tror inte riktigt på deras karaktärer.

Filmen har dessutom en del oväntade svängningar som jag gillar. Det är egentligen bara att man skämtar för mycket och då förlorar stämningen som jag har svårt för. "Lies and Illusions" hade som sagt kunnat bli en riktigt bra thriller men nu blir det en halvdålig thriller med på tok för mycket humor i.

1. Kolla Slaters klocka när han är i Nicoles lägenhet för att göra intervjun. Den hoppar då mellan höger och vänster arm och förutom att det är slarvigt undrar man ju varför man skulle vilja byta arm. De flesta har väl klockan på samma arm hela tiden, eller?

2. När man läster på omslaget till filmen målas den upp som värsta gissningsfilmen där man inte har en aning om vem som är vad och så vidare. Det stämmer visserligen för Slaters karaktär, men vi som tittar har i stort sett hela handlingen klar för oss under mesta delen av filmen.

3. Jag kan inte låta bli att vara besviken efter att ha sett filmen. Gooding och Slater i samma film borde ha blivit så mycket bättre.

HANS-ÅKE LILJA (2010-02-10)