Mörker och djup i fräsch komedi

"Adventureland" marknadsfördes rätt hårt med samma typ av bildspråk som "Supersugen", regissören och manusförfattaren Greg Mottolas förra film. Att Jesse Eisenberg som spelar huvudrollsinnehavaren James Brennan är rätt så lik Michael Cera bidrar ju även det till att man lätt sätter ett likhetstecken mellan filmerna, men i ärlighetens namn så är filmerna inte speciellt lika.

Filmen utspelar sig 1987. James har precis gått ut college och nu väntar en sommar i Europa innan han börjar på Columbia university. Men så blir det inte. Hans pappa har blivit nedgraderad på jobbet och familjen har helt enkelt inte råd att bidra till Europaresan, eller universitetslivet för den delen heller. James enda chans är att hitta ett sommarjobb, men det är inte så enkelt - han är akademiker och har ingen arbetslivserfarenhet alls. Det enda som bjuds är att förnedra sig på det lokala nöjesfältet Adventureland.

Här bland mer eller mindre arbetsovilliga ungdomar får James en sommar han sent ska glömma. Här får han nya vänner och han träffar också Em (Kristen Stewart) som är något annat än de tjejer som flytt sin kos när han meddelat att han är oskuld. James växer upp.

Som alla komedier med något sorts romantiskt anslag så följer "Adventureland" den förväntade mallen med separation och försoning på slutet, men det gör inte så mycket. Det som tilltalar mig med filmen är att det finns ett mörker i historien som inte alls är så vanligt i den här typen av komedier. James pappa mår till exempel väldigt dåligt av sin jobbsituation och börjar smygsupa och gömma undan sprit på ställen som slutligen drabbar James. Em har en svår situation hemma där hennes mamma har dött och pappan gift om sig med en hemsk kvinna som ställer så höga krav på Em att hon inte kan göra något annat än att revoltera mot dem. Det finns även mer problem som behandlas i filmen som kärlek mellan olika religioner och inom ett äktenskap som inte funkar.

Trots detta är filmen ändå en komedi som är rolig och framför allt bjuder på en skön stämning. Jag kommer på mig efter en timme eller så att jag inte riktigt vill att filmen ska sluta, att jag gärna skulle sett att det var en tv-serie där man fick ytterligare chans att fördjupa sig i karaktärerna. Greg Mottola har fått till det riktigt bra, och det helt utan att forma filmen efter de mallar med låga skämt och sexreferenser som många ungdomskomedier har idag. Det känns fräscht och befriande. Tydligen är filmen lite baserad på/inspirerad av hans eget liv eftersom han jobbade på Adventureland när han var i James ålder.

Så luras inte av "Supersugen"-jämförelserna eller filmens skämtfyllda trailer - "Adventureland" har ett mörker och djup bakom skämten.

Ingenting.

1. Att filmen utspelar sig 1987 öppnar upp för främst en massa schysst musik, men även en del roliga kläder. Även om filmen inte känns överdrivet "80" så ler jag åt vissa t-shirts.

2. Till vänster på omslaget ser vi Ryan Reynolds som spelar cool vaktmästare på nöjesfältet. Karaktären ligger precis mellan en person som man tycker är hur häftig som helst och en person man tycker är ett riktigt jävla svin. Reynolds gör rollen skickligt som alltid.

3. Till höger på omslaget finns Bill Hader och Kristen Wiig som spelar ägarna till nöjesfältet, de kanske roligaste karaktärerna i filmen. Speciellt gillar jag Wiig som som alltid gör en nervöst skruvad figur. Jag vill verkligen att Wiig ska få sin första huvudroll snart. Det är hon värd.

ANDERS JAKOBSON (2010-03-19)