Parodi som både lyckas och misslyckas

Den före detta CIA-agenten och krigsveteranen Black Dynamite rensar upp bland knarklangarna i ghettot med sin kung-fu och ligger med alla brudar. När hans bror mördas av The Man upptäcker han hur skurken säljer knark till barnhem, och avslöjar de vitas planer att stoppa de svartas främsta egenskap med hjälp av specialpreparerad öl.

Blaxploitation har väl inte varit någon större genre i Sverige genom tiderna, och svenskarnas vanligaste kontakt med den är väl Sportspegelns titellåt. Fler och fler titlar har kommit hit på senare år, och nyligen recenserade jag till exempel "Coffy" som ger en ganska bra insikt i den här typen av film. "Black Dynamite" är främst menad som en parodi på genrens klyschor, något som den både lyckas och misslyckas med. Skämten är ibland rätt roliga med många små detaljer som imiterar de billiga originalfilmernas hantverk. Tyvärr går man inte tillräckligt långt med själva historien, som mest kör på genrens standarder utan att skruva till det nämnvärt. Filmens största behållning ligger faktiskt i huvudrollsinnehavaren Michael Jai White, kanske mest känd från serietidningsfilmen "Spawn". Han har svart bälte i karate, tae kwon do och ett flertal andra kampsporter, vilket hjälper filmen till något som höjer sig långt över liknande komediers "actionscener".

1988 började bröderna Wayans sin parodifilmskarriär med "I'm Gonna Git You, Sucka" som kärleksfullt och framförallt humoristiskt hyllade och skämtade med denna genre. Där "Black Dynamite" mer subtilt skämtar genom att medvetet imitera dåligt filmhantverk och mer framstå som en ärligt menad lågbudgetfilm, har "...Sucka" mer framhävda skämt och gags vilket gör den långt mer underhållande. "Dynamite" går aldrig särskilt långt med att införa absurda eller överdrivna handlingsförlopp, medan man direkt i början av "...Sucka" möter en man som dött på grund av för många guldhalsband. Det är inte så att "Black Dynamite" inte är rolig, den förlitar sig bara mest på en igenkänningshumor som gör att filmens potentiella publik blir smalare.

Det är en okej rulle att se om idén tilltalar dig, men jag skulle i första hand rekommendera att du söker rätt på "...Sucka" som tyvärr ännu inte släppts på svensk DVD.

Några trailers för andra filmer spelas när skivan startas.

1. Den gamla talkshowvärden och skådisen Arsenio Hall som i stort sett inte gjort någonting sedan sin självbetitlade och misslyckade sitcom 1997 ser vi här som Black Dynamites medhjälpare Tasty Freeze.

2. Soundtracket består av klassisk 70-talssoul av den typ som till exempel Isaac Hayes producerade för liknande filmer.

3. Filmens titel skulle först vara "Superbad" efter James Brown-låten, men planerna ändrades när en komedi med samma namn blev framgångsrik.

HENRIK ANDERSSON (2010-05-11)