100 minuter av dålig porr

Ta alla fördomar du har om en mans sexuella fantasier. Slå in dem i ett filmformat. Då får du filmen "101 kvinnor". En pinsammare och sämre film får du nog leta länge efter. Men vill du ha 1 timme och 40 minuter proppat med skit är detta filmen som ska väljas.

Simon Baker spelar huvudrollen i denna bisarra film. Mannen heter Roderick och några veckor innan hans bröllop dyker en lista upp i hans mailbox. Listan innehåller 101 kvinnonamn. De kvinnor han hittills har haft sex med och dem han ska ha sex med i framtiden. Det gör att Roderick ställer in bröllopet och börjar beta av listan. Bakom listan står en speciell maskin där tre snubbar som verkar leva i något slags fantaisvärld också finns. Om ni tänker på "Bruce den Allsmäktige" och Morgan Freeman i ett vitt rum förstår ni nog mer vad det är jag menar. Samtidigt som Roderick ligger runt men allt och alla härjar "Death Nell" i stan. Det är Winona Ryder som går till attack mot mansgrisar och söver dem.

Vad är det för sjukt manus? Vem får ut något av att se en sådan skitfilm som "101 Kvinnor" absolut är? Jag tror inte ens att killar tycker att det här är speciellt kul. Eller? Om typiska tjejfilmer är romantiska komedier där jakten på kärleken är målet vill jag med alla mina fördomar säga att det här är en typisk killfilm. Jakten på sex är det väsentliga och allt från farmor till det lesbiska paret ligger i riskzonen när filmens huvudkaraktär drar fram med sitt supersugna organ. Att det börjar redan på svensexan när Roderick av misstag råkar placera sitt könsorgan i strippans bakre del, och att det på något vis skulle vara okej, är jag redan helt förlorad som tittare. Sedan påbörjar den längsta filmupplevelsen på länge. Aldrig någonsin har 100 minuter gått så sakta.

Vad handlar filmen egentligen om? Vad vill den säga? Den är som en enda lång och fruktansvärt dålig porrfilm. Inte ens nekrofili verkar vara något hinder. Sjukare fantasier hos manusförfattare får man nog leta efter. Det hela är en orgie i manliga sexfantasier om jag ska dra den hårda linjen. Manuset är verkligen uruselt.

I slutet av filmen får allt en totalvändning. Då är det som att skaparna bakom filmen fått för sig att för att rättfärdiga den skit de just filmat måste de få in någon slags mening med allt. En djupare mening, och då menar jag på det psykiska planet och inte det fysiska. De sista tio minuterna i filmen är som en enda amerikansk sörja med pretentiösa dialoger och förmaningar till dig som tittar. Usch.

1. Filmens sista replik är "Vem fan bryr sig?" och den meningen sammanfattar väl filmen som helhet mycket bra.

2. Originaltiteln är "Sex and Death 101".

3. På filmens omslag har två betyg plockats fram. Två toppbetyg så klart. Behöver jag tillägga att recensionerna är skrivna av två män?