Skön njutning för musikälskare

Med ett omslag som ger helt fel signaler fick filmen "Bandslam" starta i uppförsbacke. Ett hett tips, lita inte på omslaget när det gäller den här filmen. Det här är ingen "High School Musical" goes rock, det är heller ingen ny fjantig "Josie and the Pussycats". "Bandslam" är så mycket mer än det, det är en riktigt skön film med grymt mycket bra musik.

Filmen handlar om Will Burton (Gaelan Connell) som är en tönt. Eller det är han egentligen inte alls, han är en musiknörd som blir mobbad i skolan. Därför kommer det som en räddning när hans mamma Karen (Lisa Kudrow) får jobb i New Jersey och mor och son flyttar. I den nya skolan blir det helt annorlunda för Will. Helt plötsligt får han kompisar i form av både Charlotte (Aly Michalka) och Sa5m (Vanessa Hudgens) och hans liv fylls genast av ännu mer musik men också av musik, kärlek, glädje och vänskap. När Will får i uppdrag att, som manager, hjälpa Charlotte med hennes band blir hans enorma musikintresse genast till gagn för alla. Målet är att delta i den stora bandtävlingen Band Slam men resan dit är inte helt rak.

Filmen har det mesta. Man både skrattar, blir berörd, ler, skäms lite och får en släng av tonårsångest. "Bandslam" är en riktigt skön tonårsfilm och för den som älskar all form av musik är den en ren orgie i både gammalt och nytt. Är man en musikkunnig tittare tror jag att man får ut ännu mer av filmen då det genomgående dras paralleller till storheter inom musikindustrin. Namedropping som Red Hot Chili Peppers, David Bowie, U2 och The Ramones är bara några av alla de storheter som nämns. Att sedan den legendariske klubben CBGB i New York får sin del i filmen säger en hel del om ribban som lagts.

Karaktärerna i filmen är många, olika och väldigt sköna och roliga. Dialogerna är roliga och förhållandet mellan mor och son är superskönt. Även om det blir lite för mycket tonårsdramatik mellan varven är det ju ändå en sådan typ av film, därför är det okej. I början är filmen lite hattig, det hoppar en del mellan olika karaktärer och historier, men det går över och efter det är filmen en skön upplevelse som gärna hade fått komma när jag var tonåring. Överlag mimas det riktigt bra, Lisa Kudrow är klockren, Gaelan Connell är söt och spelar myscket bra, filmen andas dessutom MTV. Som sagt, lita inte på omslaget. Filmen är bra.

1. Filmen bjuder på en klart udda "första-gångs-kyss-scen". Den borde bli en klassiker och det är inte svårt att både hinna med att skämmas och njuta av stunden.

2. Filmen har som sagt otroligt mycket bra musik. Även Sverige är representerade i form av Peter Bjorn and John som får medverka med sin hit "Young folks".

3. Översättningen av "Driving While Intoxicated" blir "Dricker Whisky Intensivt". Okej, ingen lätt match för en översättare kanske, men det är i alla fall ingen bra översättning.