Klart godkänd uppföljare

"Instängd 2" tar vid där första filmen slutar. Av de sex tjejerna som gick ner i grottan har man inte sett skymten och en räddningsinsats dras igång. Den leder dock inte någon vart förrän en av tjejerna, Sarah, helt oväntat dyker upp på en helt annan plats. Det visar sig att hon färdats rätt långt under marken innan hon tog sig upp. Nu vet dock räddningsmanskapet var de ska leta och en expedition sätts ihop.

Sarah befinner sig i chock och det blir inte bättre av att sheriffen tror hon har något med de andra tjejernas försvinnande att göra. Sarah påstår sig inte minns något från det som hände och hon har dessutom de andra tjejernas blod på sina kläder. Detta gör att sheriffen inte ser någon annan lösning än att tvinga henne att följa med ner i gångarna tillsammans med tre gruvexperter samt en polis för att se om hon minns något på plats. Det dröjer dock inte någon längre stund innan de träffar de varelser som huserar i underjorden och en kamp på liv och död börjar.

Jag måste erkänna att jag gillar "Instängd 2". Den följer första filmen (eller i alla fall det alternativa slutet där Sarah överlever). Den funkar rent manusmässigt och trots att en del av de som går ner i gruvan får näst intill övermänskliga krafter när det behövs tycker jag att det på det hela taget funkar. Vi får se varelserna smyga omkring, överfalla och dessutom äckla sig lagom mycket. Det är mycket blod i filmen och ibland ser detta lite tunt ut för att se äkta ut men även det funkar rätt bra. Låter man bara bli att överanalysera filmen så går det att köpa i stort sett allt i filmen även om man känner igen rätt mycket från den första filmen.

Det jag saknar är mer information om vilka dessa varelser är och hur de hamnat där ner i underjorden. Är det människor som muterat av någon anledning eller är det helt enkelt ett djur som påminner om en människa? Sen leder slutet till en hel del frågor. Jag ska inte avslöja på vilket sätt men jag skulle bli mycket förvånad om det inte dyker upp en tredje film. Och just nu känns faktiskt det som en väldigt bra idé.

Extramaterialet består av sex kortare dokumentärer som beskriver hur filmen spelades in. De bjuder dessutom på intervjuer med de flesta inblandade. Vi får även en del borttagna scener och bland annat en inledningsscen som jag personligen tycker kunde ha fått vara kvar i filmen. Den knyter nämligen ihop filmen med den första på ett utmärkt sätt.

1. En del scener balanserar på gränsen till att vara för äckliga. De klarar sig dock men det är på gränsen.

2. Till första filmen finns det två slut. Ett där Sarah överlever (det är detta slut som gör denna film möjlig) och ett där det mer verkar som om hon inte klarar sig.

3. I början av filmen är det en hund som flyr från en hus. Det förklaras dock aldrig riktigt vad det är den flyr från… Det skulle kunna vara varelserna med det känns lite för långsökt att de som är där med hunden inte skulle se dem i sådant fall.

HANS-ÅKE LILJA (2010-05-17)