Trötta blodfontäner och amatörkänsla

Stråtrövarna som just våldtagit ett större antal flickor möter den titulära samuraiprinsessan, som är en cyborg ihopsatt med delarna från dessa brutalt mördade flickor. Prinsessan är ute efter hämnd, men rövarna hävdar att de "bara" våldtagit dem. Hon slaktar dem förstås ändå, men jakten riktas nu istället mot mördarna: det perversa bodymodification-fixerade paret Röda draken och Fjärilen som ser sina mord som vackra konstverk. Och vad sysslar egentligen cyborgtillverkaren Vansinne med?

Japaner är ju som bekant inte främmande för att göra extrem film. De uppfann tentakelporren, för guds skull. "Samurai Princess" är ännu en av de blodfontäner som producerats på senare tid, och är regisserad av Kengo Kaji som skrev manus till "Tokyo Gore Police" som tidigare godkänts av Anders här på DVDKritik.se. Tyvärr kan jag inte ge samma omdöme om denna film, för detta är bara bedrövligt.

Det första som slår mig är att filmen är inspelad med videokameror. Det ger en billig känsla av tv-film, även om man för det mesta får digitala effekter att smälta in bra i bild. Sen funderar jag på varför man använder "läskig" musik på de överdrivna splatterscenerna som uppenbarligen ska vara mer kul än läskiga. Effekten blir därför varken eller. Dessa scener är ganska många och det är ju det filmen går ut på, men efter den sjuttonde blodfontänen och ännu ett klipp där ett ben eller en arm flyger genom luften känns det mer som ett tröttsamt studentspex. Det visas ändå prov på god uppfinningsrikedom och man tar kål på folk på finurliga sätt mest hela tiden - fast det är inte säkert att det syns så bra i bild.

Det är uppenbart att filmskaparna faktiskt har humor, och filmens höjdpunkt är scenerna med Vansinne och hans medhjälpare då vi får lite skön komik. Den övriga humorn faller dock oftast platt då skådespelet är på mellanstadienivå och hantverket i klass med lokal-tv. Kameraföring och redigering är i klass med en rysk porrfilm och mitten av filmen bra seg, speciellt den obligatoriska sexscenen (varför annars ha en nakenmodell i huvudrollen?) som dessutom visar sig vara en dröm.

Nej, glöm den här rullen. Glöm den som du glömde "Attack Girls' Swim Team Versus the Undead". Se istället om "The Machine Girl", "Versus" eller "Wild Zero".

Inget extramaterial är listat på omslaget, men vi bjuds på en 22 minuter lång Making Of där filmens låga budget och skaparnas medelhöga ambitioner tydligt syns. Regissören kör en skön George Lucas och talar om för huvudrollsinnehaverskan att "replikerna är töntiga, men det är ditt uppdrag att ge rollen djup". Sedan har vi en trailer för filmen, en slideshow på två minuter bestående av bilder ur filmen i låg kvalité, samt fem trailers för liknande filmer från samma utgivare.

1. Fantasifullt vapen #1: Löstagbara tuttar som flyger iväg och gör hål i folk!

2. Fantasifullt vapen #2: En motorsågsprotes med jetmotor!

3. Fantasifullt vapen #3: En gigantisk och muterad penis som bits!