Sex säsonger i en liten ask

TV-serie versionen av "The Dead Zone" visades på amerikansk TV mellan 2002 och 2007 i sex säsonger. Nu, tre år efter att serien lagts ner, kommer en box där man samlat alla sex säsongerna. Boxen i sig är inget speciellt och består förmodligen av samma på 21 skivor som fanns med när säsongerna släpptes separat. Man har dock skickat med en extra skiva med extramaterial på (så totalt är boxen på 22 skivor). Boxen i sig påminner lite om en bok där man bläddrar fram den skiva man vill ha tag på.

Till en början, eller rättare sagt merparten av seriens sex säsonger funkade riktigt bra. Den första följer boken av Stephen King som den bygger på rätt bra. Den etablerar karaktärerna och introducerar även en del nya som man inte känner igen om man läst boken. Johnny Smith vår huvudperson har här fått en personlig tränare, Bruce Lewis som i serien blir hans side-kick och alltså fortsätter att finnas vid Johnnys sida långt efter att han behöver ha en tränare. Som en del av er kanske minns från filmversionen med Christopher Walken (eller boken för all del) råkar Johnny ut för en bilolycka som leder till att han hamnar i koma under många års tid. När han sen vaknar upp märker han att han, när han rör en person, får visioner av saker som hänt eller ska hända den personen. Oftast är dessa visioner rätt otrevliga och Johnny får rycka in för att rädda upp situationen och se till att de framtidsvisioner han får inte slår in.

I rollen som Johnny ser vi Anthony Michael Hall och som hans livs kärlek Sarah ser vi Nicole deBoer. Sarah försöker vänta på Johnny och att han ska vakna upp ur koman men till slut orkar hon inte. Hon gifter sig istället med stadens sheriff och får en son. Frågan är bara vem som är far till sonen. Är det verkligen den gode sheriffen? Andra återkommande karaktärer i serien är sheriff Bannerman (Chris Bruno) som alltså är gift med Sarah och detta triangeldrama går som en röd tråd genom seriens sex säsonger. Vi ser även Bruce Lewis (John L. Adams) som alltså börjar som Johnnys personliga tränare (och senare även vän), Pastor Gene Purdy (David Ogden Stiers känd från "M*A*R*S") och Greg Stillson (Sean Patrick Flanery) som blir något av Johnnys ärkefiende.

Allt eftersom säsongerna fortgår blir det svårare och svårare för teamet bakom serien att hålla fokus på Johnny och hans visioner och se till att det hela inte urartar. Och till en början lyckas man riktigt bra. Säsong två och tre blir riktigt bra. I säsong fyra kan man börja ana en svacka och sen i säsong fem är det kört. Här tar handlingen en obehaglig vändning och det hela blir mer konspirationslikt och känns nästan mer som "Arkiv X" än "The Dead Zone". När vi sen kommer fram till säsong sex är serien redan körd för mig. Egentligen skulle säsongen aldrig blivit av. Serien var egentligen redan död och den enda anledningen till att den fick komma tillbaka var för att TV-kanalen ville ge skaparna en chans att avsluta allt på ett värdigt sätt (så sägs det i alla fall). Tyvärr strulade de till det totalt, skrev ut Walt, Bruce och Purdy ur serien och stoppade in en ny karaktär. Katastrofen var ett faktum. Säsongen tog slut och det var bara att konstatera att serien som började som en riktigt bra serie slutade i katastrof.

Extramaterialet finns inlagt på en extra skiva. Dock är detta inget nytt för de som har de separata utgåvorna (säsongerna) i region 1-utgåvor. Där finns redan allt detta med. För alla andra finns dock här lite smått och gott och extramaterialet fyller sin funktion väl. Vi får reda på allt som man någonsin kunnat ha funderat på när det gäller serien. Vi får ingående se hur avsnitten skapades, allt från idé till färdigt avsnitt och vi får följa med John L. Adams under en inspelningsdag för att se vad som händer.

Vi får se hur man filmar ombord på ett tåg och hur hela produktionen flyttar inför sista säsongen. Vi får även en känslomässig hyllning till seriens manusförfattare Michael Pillar som tragiskt gick bort 2005. Fullmatat med andra ord. Det enda jag saknar är det pilotavsnitt som spelades in först och som man sen gjorde om inför lanseringen av serien och då med nya skådespelare.

1. Seriens specialeffekter är riktigt imponerande och rätt annorlunda vad man är van att se på TV.

2. Michael Anthony Hall som spelar Johnny var Pillars första val för rollen.

3. Gänget bakom serien håller idag på att slutföra ytterligare en serie baserad på en bok av Stephen King. Den här gången är det boken "The Colorado Kid" och serien heter "Haven".